archiwum

Aktualności

Muzyczna Warmia i Mazury - recenzja (Rock Area)

Piotr Spyra (ROCK AREA): "Muzyczna Warmia i Mazury", to nowa koncepcja promocji regionu jako aktywnego muzycznie województwa" (...) "Nie wiem jakie kryteria przyświecały twórcom kompilacji, ale mam pewne zastrzeżenie" (...) "Wyobrażam sobie, że każdy szanujący się klub w regionie od pierwszego września powinien być w posiadaniu składanki "Muzyczna Warmia i Mazury".


Rożne są powody powstawania składanek. Najpopularniejsze są oczywiście kompilacje utworów jednego zespołu. Jeśli natomiast brać pod uwagę pojawianie się na jednym krążku różnych grup, wydaje również płyty skupiające zespoły wokół konkretnego gatunku, weźmy na ten przykład popularne na przełomie lat 80-90 - tych, płyty z rockowymi balladami.

 

Powstają też składanki okazjonalne, celebrujące jubileusz, lub prezentujące zespoły skupione wokół rozgłośni lub audycji radiowej, są to wydawnictwa zazwyczaj dość spójne jeśli chodzi o gatunek muzyki na nich zawarty.

Muzyczna Warmia i Mazury, to nowa koncepcja promocji. Promocji regionu jako aktywnego muzycznie województwa, a przy okazji okazja do zaprezentowania się dla samych wykonawców. Właśnie powód dla którego powstała ta płyta budził we mnie obawy. Przede wszystkim, czy album będzie przystępny jako całość. Odnoszę wrażenie, że realizacyjnie ktoś podszedł do tematu z głową. Utwory są zmasterowane do pewnego wspólnego poziomu, dzięki czemu nie wydają się powyrywane z innych bajek. Nie chcę oceniać każdego zespołu czy utworu z osobna - bo nawet nie taka rola tej składanki, ale ukazanie w pewnym spektrum szerszego zagadnienia (w tym przypadku województwa). Powiedzieć trzeba jednak, że płyty słucha się jako całości dość przyjemnie, z małymi wyjątkami.

 

Nie wiem jakie kryteria (oprócz pochodzenia) przyświecały twórcom kompilacji, ale mam pewne zastrzeżenie, co do zamieszczenia na niej utworu zespołu Druga Zmiana. O ile można pożenić nawet muzykę rockową, przez punkową i bluesową... po klubową i elektroniczną (w momencie kiedy są to ambitne wykonania), o tyle pastiż, czy podejście bardziej dowcipne/niepoważne a oparte na muzyce... niegdyś zwanej chodnikową, psuje trochę moją wizję i zdanie poparte oczekiwaniami. Za to wykonania konkretnych utworów nie budzą zastrzeżeń, mimo że czasami słychać, że wykonawca jest na początku swojej muzycznej drogi.

 

Przyznam, że dzięki płycie zainteresowałem się niektórymi zespołami bardziej - i skłoniło mnie to do sięgnięcia po ich muzykę z innych źródeł (poczynając od podanych we wkładce namiarów na profile na myspace). Po wtóre okazało się, że znam niektóre z kapel - a nie wiedziałem o ich pochodzeniu. Mogę stwierdzić zatem, że zamysł powstania kompilacji się sprawdził.

 

Dla przeciętnego słuchacza, płyta ta może jawić się jako swoista ciekawostka. Dla branży zaś jako kopalnia sugestii. Wyobrażam sobie, że każdy szanujący się klub w regionie od pierwszego września powinien być w posiadaniu składanki Muzyczna Warmia i Mazury. Bo cóż może być lepszego jeśli nie obopólna promocja i napędzanie jej na własnym podwórku.

 

 

Piotr Spyra (Rock Area)

 

www.rockarea.eu/articles.php?article_id=1636

  • Inter-Skomens

    Zespół działał w latach siedemdziesiątych w Technikum Mechanicznym przy ul. J.A. Komeńskiego. W skład zespołu wchodzili: Władysław Kobylewski – gitara, Piotr Hajdukonis – gitara basowa, Leszek „Słoma” Lamkiewicz – śpiew, perkusja. W zespole udzielali się także m.in. Zenek Petrykowski – śpiew i Krzysztof Dudzicki – perkusja. Z zespołem przyjaźnili się Wojciech Górny i Wanda Kwietniewska. Grupa wykonywała muzykę rock i hard rockową oraz utwory z repertuaru m.in. Jimiego Hendrixa, The Shadows i Czesława Niemena. Zespół koncertował m.in. na szkolnych imprezach oraz przeglądach artystycznych w Elblągu i okolicach.

    czytaj więcej
  • Elbląska Encyklopedia Muzyczna V

    W sierpniu 2018 r. ukazało się tym razem w wersji papierowej, piąte wydanie „Elbląskiej Encyklopedii Muzycznej” Krzysztofa Bidzińskiego, opublikowane przez Elbląskie Archiwum Muzyczne. Publikacja na 428 stronach zawiera zaktualizowane dane z poprzednich opracowań (dzieje od XIII do XXI wieku, Elbing/Elbląg), nowe hasła z okresu: grudzień 2017 – lipiec 2018 oraz czarno-białe zdjęcia. Książka ukazała się dzięki Stypendium Kulturalnego Miasta Elbląg oraz sfinansowaniu przez grupę czytelników (Honorowi Wydawcy) i autora. Polecamy!

    czytaj więcej
  • Elbląskie Nagrody Kulturalne 2018

    Redaktor Elbląskiego Archiwum Muzycznego – Krzysztof Bidziński, otrzymał Stypendium Kulturalne Miasta Elbląg (adresowane do artystów profesjonalnych i niezawodowych twórców, którzy mają pomysł na zrealizowanie projektu kulturalnego i którzy swoją działalnością promują Elbląg w kraju i na arenie międzynarodowej”) na realizację wydania papierowego książki „Elbląska Encyklopedia Muzyczna”, która także dzięki czytelnikom (jako Honorowi Wydawcy) ukaże się drukiem w 2018 roku. 

    czytaj więcej
  • Encyklopedia w Radiu Centrum

    W marcu „Elbląska Encyklopedia Muzyczna” zostanie zaprezentowana w audycji „Made in Polska” prowadzonej przez Adama Martuzalskiego w Radiu Centrum 106,4 FM w Kaliszu. Audycji słuchaj w każdy czwartek w godz. 23:00-24:00 także przez Internet. Szczegóły emisji wkrótce! 

    czytaj więcej
  • Encyklopedia w Radiu 2NURFM

    „Elbląską Encyklopedię Muzyczną” zaprezentowano 17 marca w „Audycji Polska” prowadzonej przez Zbigniewa Plutę i Barbarę Pieńkowską w radiu 2NURFM 103,7 FM Newcastle w Australii. Oprócz przedstawienia zarysu książki, wyemitowano także nagranie „Teraz” grupy Funky Bastardos. W innych audycjach zostaną wyemitowane również inne utwory elbląskich zespołów. Audycji słuchaj także przez Internet co dwa tygodnie w soboty, w godz. 19:00-20:00 czasu australijskiego. Polecamy!

    czytaj więcej