archiwum

Artykuły

Elbląska fonografia w latach 1974-2015

W styczniu 2016 r. ukazał się drukiem „Rocznik Elbląski, Tom XXVI”, 2015, Wydawnictwo Wilk Stepowy, Polskie Towarzystwo Historyczne, Biblioteka Elbląska im. C. Norwida. Publikacja zawiera wiele interesujących artykułów np. „Kino w Elblągu w latach 1945-2007” Marka Andrzejewskiego oraz „Elbląska fonografia w latach 1974-2015” Krzysztofa Bidzińskiego w którym przeczytamy w dość obszernym skrócie o 41-letniej historii elbląskiej fonografii na przykładzie dorobku fonograficznego rodowitych muzyków działających lokalnie i na wyjeździe. Sprawdź także uaktualnienie tekstu Elbląska fonografia w XX i XXI wieku.


Tekst naukowy „Elbląska fonografia w latach 1974-2015” opisuje albumy, single, maxi-single, nielegale, teledyski, kooperacje elbląskich twórców, a także muzyków „na wyjeździe” wydane przez ogólnopolskie firmy fonograficzne i metodą „zrób to sam” w ostatnich 41 latach. Zapoznamy się m.in. z twórczością Barbary Książkiewicz, Ryszarda Rynkowskiego, Wandy Kwietniewskiej, Tomasza „Tomsona” Lacha, Tomasza „VNM” Lewandowkiego, Ewy Brachun, Marcina Kłosowskiego, Jerzego Małka, Dominika Bukowskiego, Przemysława Rudzia, Piotra Krupskiego.

      Przeczytamy także o dorobku fonograficznym grup: Trauma, Christ’s FleshDemise, Enter Chaos, Skuti Ensemble & Capella All Antico, Soja, Ahead, Funk Jello, Taukers, Nowe Życie, chórów: Cantata i Redemptoris, Elbląskiej Orkiestry Kameralnej oraz o lokalnych i regionalnych kompilacjach „TERAZ MY, Reszta Może Poczekać” i „Muzyczna Warmia i Mazury”.

 

Tekst jest aktualnym streszczeniem stanu elbląskiej fonografii opisującym przede wszystkim produkcje fizyczne, o których obszerniej przeczytamy w publikacjach „Elbląska Encyklopedia Muzyczna (XIII-XXI w.)” oraz w drugim wydaniu „Katalogu elbląskich fonogramów (1974-2016)”.

 

 

"Rocznik Elbląski" ukazuje się od 1961 r., jest zatem najstarszym elbląskim periodykiem naukowym. Pierwszym redaktorem naukowym "Rocznika" był zmarły w 2012 r. prof. dr hab. Marian Biskup. Obecnie funkcję tę sprawuje prof. dr hab. Andrzej Groth. Czasopismo wydawane jest przez Bibliotekę Elbląską im. C. Norwida przy współpracy z Polskim Towarzystwem Historycznym – Oddział w Elblągu i wsparciu finansowym Urzędu Miejskiego w Elblągu. Teksty publikowane w "Roczniku" dotyczą historii i dziedzin pokrewnych, w aspekcie terytorialnym koncentrują się na Elblągu i okolicach”, [w:] rocznik.bibliotekaelblaska.pl


K. Bidziński, „Elbląska fonografia w latach 1974-2015", Rocznik Elbląski, Tom XXVI, 2015, Wydawnictwo Wilk Stepowy, Biblioteka Elbląska, Elbląg 2015, s. 167-176.

 

K. Bidziński, „The phonography in Elbląg between 1974-2015”, RE, t. 26, Elbląg 2015.

K. Bidziński, „Elbinger phonographie 1974-2015, RE, t. 26, Elbląg 2015.

  • Dyskografia Depeche Mode w polskiej fonografii

    Artykuł „Dyskografia Depeche Mode w polskiej fonografii (oficjalnej i pirackiej)” przedstawia głównie historię wydawnictw Depeche Mode opisaną na podstawie działalności około 60 polskich firm fonograficznych, które wydały w latach 1989-1994 na kasetach magnetofonowych m.in. albumy, single, maxi-single, bootlegi oraz albumy solowe członków Depeche Mode, dostępne ówcześnie m.in. w elbląskich kioskach Ruchu, na rynkach, w sklepach muzycznych umiejscowionych np. w Domu Handlowym „Jantar”, Hali Handlowej „Elzam” czy w sklepach wielobranżowych. 

    czytaj więcej
  • Neandertal

    Grupa powstała na początku lat 90. XX wieku. Pierwsze próby odbywały się w Klubie Środowisk Twórczych „Krypta”, w Kinie Orzeł czy w WOK. W Centrum Sztuki Galeria EL zarejestrowali materiał demonstracyjny pt. „Look And Go Away”. Wkrótce nastąpiły zmiany w składzie. Zespół rozpoczął także prace nad kolejnym materiałem demonstracyjnym pt. „Full Test Of Your Head”. Po tych wydarzeniach nastąpiła kolejna zmiana w zespole, kolejne próby i szlifowanie nowego materiału pt. „Start”.

    czytaj więcej
  • Elbląska fonografia w latach 1974-2015

    W styczniu 2016 r. ukazał się drukiem „Rocznik Elbląski, Tom XXVI”, 2015, Wydawnictwo Wilk Stepowy, Polskie Towarzystwo Historyczne, Biblioteka Elbląska im. C. Norwida. Publikacja zawiera wiele interesujących artykułów np. „Kino w Elblągu w latach 1945-2007” Marka Andrzejewskiego oraz „Elbląska fonografia w latach 1974-2015” Krzysztofa Bidzińskiego w którym przeczytamy w dość obszernym skrócie o 41-letniej historii elbląskiej fonografii na przykładzie dorobku fonograficznego rodowitych muzyków działających lokalnie i na wyjeździe. Sprawdź także uaktualnienie tekstu Elbląska fonografia w XX i XXI wieku.

    czytaj więcej
  • ARS

    Przed założeniem grupy ARS (z łaciny - sztuka) Wojciech Niedzielski muzykował w formacjach Szejtlandy, Depresion. Art Bit w składzie: Wojciech Niedzielski – gitara, trąbka; Jerzy Malicki – piano, puzon; Jerzy Zalewski – bas i Ryszard Rynkowski – śpiew, piano. Występowali m.in. w Zakładowym Domu Kultury „Zamech” przy ul. Stoczniowej. Na zaproszenie Mateusza Święcickiego w 1970 r. wzięli udział w widowisku muzycznym "Gdy zabrzmią trąbek dźwięki...", które odbyło się w Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie i Elblągu. Z przedstawieniem występowali również w Kętrzynie oraz innych teatrach do końca kwietnia 1970 r. W 1971 r. Wojciech Niedzielski wraz z Leszkiem Malickim wyjechali do Warszawy i dalej pod szyldem ARS w składzie już elbląsko-warszawskim kontynuowali działalność.

    czytaj więcej
  • LILI LILIANA – „Szczaw”, 2014, (CD)

    Nie jest to przypadek odosobniony, bowiem katalogi polskich niskonakładowych wydawców fonograficznych od lat obfitują w podobnie wydane produkcje. „Szczaw” Liliany to własnoręcznie wykonana okładka (digipack) z szarej tektury, pomalowana (jeszcze pachnie!) w fioletowo-zielone, niby od niechcenia paski z ręcznie wpisanymi danymi. W środku znajdziemy już drukowaną, rozkładaną mini książeczkę z tekstami i zdjęciami tworzącą (biorąc pod uwagę kierunek studiów Ady) filmowe kadry. Grzbiet przewiązano sznurkiem, a może kawałkiem włosów? Lili Liliana oprócz tego, że oczywiście śpiewa (po polsku!), gra na gitarze, perkusji, pianinie, dzwonkach i innych bliżej nie określonych instrumentach, a także odpowiada za produkcję albumu, który został zarejestrowany w domowym studiu.

    czytaj więcej