archiwum

Artykuły

Fonografia pod piracką banderą

Artykuł „Fonografia pod piracką banderą w latach 1989-1994” opisuje głównie zmiany w prawie autorskim na polskim rynku fonograficznym w latach 1989-1994, jakie ustawy umożliwiły liberalny handel m.in. nośnikami fonograficznymi. Przeczytamy o stratach polskiego rynku fonograficznego, statystykach Komendy Stołecznej Policji i Głównego Inspektoratu Celnego w akcjach przeciwko piratom, a także o sprzedaży kaset magnetofonowych i płyt kompaktowych na targowiskach miejskich w Elblągu i Warszawie. Jaki najczęściej repertuar zachodni kopiowali piraci i jak walczyły z nimi legalne firmy fonograficzne. Uzupełnieniem tekstu, nie do końca historycznego problemu, są wywiady m.in. z pracownikiem ZAiKS-u (prawo, umowy), piratem fonograficznym z lat 90. (nielegalne kopiarnie, rynek zbytu) oraz wypowiedzi wydawców m.in. na temat obecnej sytuacji fonograficznej nie tylko w Polsce.


Tytuł artykułu „Fonografia pod piracką banderą w latach 1989-1994” różni się treścią zawartą w książce „Polskie firmy fonograficzne (1899-2016)” w której znajduje się podobnie zatytułowany rozdział.

 

K. Bidziński, „Fonografia pod piracką banderą w latach 1989-1994”, Music Press & Media, Elbląg 2015, s. 13. Wydanie: 23.02.2015.

 

 

Tekst w formie cyfrowej (PDF) można zamówić pod adresem: redakcja@muzycznyelblag.pl

 

 

Hologram pochodzi z okładki kasety: Björk – „Selmasong”, (Polydor, Universal Music Polska). Fot. KB/ME Multimedia, © 2015, www.muzycznyelblag.pl

 

  • Pablopavo i Ludziki w Ostródzie

    Pablopavo i Ludziki oraz Akustik (support) wystąpią 30 kwietnia w ostródzkim amfiteatrze! Zespół odwiedzi nas w ramach startującej właśnie trasy promocyjnej albumu „Ladinola”. Dla czytelników Muzyczny Elbląg mamy do rozdania dwa bilety. Dwie pierwsze osoby, które do nas napiszą otrzymają pojedynczą wejściówkę. Polecamy!

    czytaj więcej
  • Metropolia Jest Okey w Radiu Gdańsk, vol. 2, RG, NCK, 2017, (CD)

    Dwupłytowy album „Metropolia Jest Okey w Radiu Gdańsk, vol. 2” zawiera nagrania zrealizowane w radiowym studiu w latach 2014-2015. Jak powiedział jeden z producentów koncertów – Kamil Wicik: „kompilacja miała z jednej strony promować zespoły trójmiejskie, a z drugiej strony ma pokazywać naszą działalność” (radiogdansk.pl). Świat jest mały, a muzyczny jeszcze mniejszy, czego przykładem jest zawarcie na krążku sporo elbląskiej krwi wydanej przez Dominika Bukowskiego, Marcina Gawdzisa, zespół Etna Kontrabande zawierający w składzie Marcina „Siekiera” Siekierkę znanego m.in. z elbląskiego Peaceful Cooperation, ale na płycie nie usłyszymy jego gry oraz zespół Sounds Like The End Of The World.

    czytaj więcej
  • Dyskografia Depeche Mode w polskiej fonografii

    Artykuł „Dyskografia Depeche Mode w polskiej fonografii (oficjalnej i pirackiej)” przedstawia głównie historię wydawnictw Depeche Mode opisaną na podstawie działalności około 60 polskich firm fonograficznych, które wydały w latach 1989-1994 na kasetach magnetofonowych m.in. albumy, single, maxi-single, bootlegi oraz albumy solowe członków Depeche Mode, dostępne ówcześnie m.in. w elbląskich kioskach Ruchu, na rynkach, w sklepach muzycznych umiejscowionych np. w Domu Handlowym „Jantar”, Hali Handlowej „Elzam” czy w sklepach wielobranżowych. 

    czytaj więcej
  • Neandertal

    Grupa powstała na początku lat 90. XX wieku. Pierwsze próby odbywały się w Klubie Środowisk Twórczych „Krypta”, w Kinie Orzeł czy w WOK. W Centrum Sztuki Galeria EL zarejestrowali materiał demonstracyjny pt. „Look And Go Away”. Wkrótce nastąpiły zmiany w składzie. Zespół rozpoczął także prace nad kolejnym materiałem demonstracyjnym pt. „Full Test Of Your Head”. Po tych wydarzeniach nastąpiła kolejna zmiana w zespole, kolejne próby i szlifowanie nowego materiału pt. „Start”.

    czytaj więcej
  • Elbląska fonografia w latach 1974-2015

    W styczniu 2016 r. ukazał się drukiem „Rocznik Elbląski, Tom XXVI”, 2015, Wydawnictwo Wilk Stepowy, Polskie Towarzystwo Historyczne, Biblioteka Elbląska im. C. Norwida. Publikacja zawiera wiele interesujących artykułów np. „Kino w Elblągu w latach 1945-2007” Marka Andrzejewskiego oraz „Elbląska fonografia w latach 1974-2015” Krzysztofa Bidzińskiego w którym przeczytamy w dość obszernym skrócie o 41-letniej historii elbląskiej fonografii na przykładzie dorobku fonograficznego rodowitych muzyków działających lokalnie i na wyjeździe. Sprawdź także uaktualnienie tekstu Elbląska fonografia w XX i XXI wieku.

    czytaj więcej