archiwum

Artykuły

Fonografia w PRL

Tekst popularnonaukowy „Fonografia w PRL” zawiera w pigułce historię polskiej fonografii w latach 1945-1990 w oparciu o firmy państwowe, polonijne, opozycyjne czy studenckie. Opisano przemiany prawne w kontekście fonografii w PRL, dobór repertuaru, nakłady albumów, krajowe i zachodnie tłocznie, surowiec, nośniki, ceny albumów, singli czy nośników czystych. Przedstawiono bilans Składnicy Księgarskiej obejmujący LP, EP i SP, a także zarys działalności firm m.in. Odeon, Polskie Nagrania Muza, Tonpress/KAW, Wifon, Pronit, Helicon, Poljazz, Chemitex – Stilon, ZWiN PZN, Klub Płytowy Razem, MAK ZSMP, Veriton. Przeczytamy także o przedsiębiorstwach polonijno-zagranicznych: Polmark, Polfrakt, Polton, Rogot, Merimpex, Arston, Savitor.


O inicjatywach studenckich: ALMA-ART – Akademickie Biuro Kultury i Sztuki Zrzeszenia Studentów Polskich (ABKiSz ZSP) Szczecin i Warszawa, Studencki Ośrodek Nagrań i Dokumentacji Dźwiękowej Akademickiego Radia Pomorze (FAMA, OPPA, Grand Festival Róbrege, Hybrydy), początki QQRYQ Tapes/Productions specjalizującej się w muzyce hardcore punk. Z tekstu dowiemy się także o wydawnictwach opozycyjnych m.in. ARKA, NOWA – Niezależna Oficyna Wydawnicza, NOWA KASETA – Niezależna Oficyna Wydawnicza, CDN Oficyna Fonograficzna, NOF – Niezależna Oficyna Fonograficzna, OPWM – Ośrodek Podziemnych Wydawnictw Muzycznych.

 

 

W tekście znajdziemy nowe opisy firm oraz zaktualizowane dane wymienionych firm z książki „Polskie firmy fonograficzne” wydanej w kwietniu 2014 r. Tekst „Fonografia w PRL” jest wstępem do aktualizacji ww. publikacji nad którą prace ruszają w marcu br.

 

 

K. Bidziński, „Fonografia w PRL”, Music Press & Media, Elbląg 2015, s. 22. Wydanie: 28.02.2015.

 

 

Tekst w formie cyfrowej (PDF) można zamówić pod adresem: redakcja@muzycznyelblag.pl

 

 

Fot. KB/ME Multimedia, © 2015, www.muzycznyelblag.pl

  • Boxi

    Właściwie Mariusz Rudzki urodzony w Elblągu. Przygodę muzyczną rozpoczął w 2001 r. w elbląskich składach Patriotik Wspólnota, Progres i 834 (Osiem Trzy Cztery) z którymi wydał kilka "nielegali". Ze składem Patriotik Wspólnota (później Progres) w skład którego wchodzili również: Kaczor, Zając i Cieplak nagrali osiem luźnych numerów. W 2002 r. powstało 834 w składzie "Boxi" i "VNM", później do składu doszli producenci bitów "Denver" i "Bober".

    czytaj więcej
  • Liryczne trzaski i szumy

    To, że w Elblągu mamy różnorodnych wykonawców inspirujących się dokonaniami m.in. sceny songwriterskiej, gdzie dominującą rolę odgrywa minimalizm wykonawczy w postaci śpiewu i gitary akustycznej z wykorzystaniem m.in. elektronicznych ambientowych podkładów czy instrumentów klawiszowych nie powinno nikogo już dziwić. Jednym z takich wykonawców jest Ada Krawczuk występująca pod pseudonimem Lili Liliana, która do tej pory wydała własnym sumptem dwa autorskie materiały pt. „Szczaw” i „Bezśnieże” (EP) zawierające nagrania w „minimalistycznym stylu, pozornie delikatne, a jednak nie mogące – wbrew pozorom – rozpaść się, z minuty na minutę podnoszące nastrój”, które są dostępne na CD i cyfrowo.

    czytaj więcej
  • Metropolia Jest Okey w Radiu Gdańsk, vol. 2, RG, NCK, 2017, (CD)

    Dwupłytowy album „Metropolia Jest Okey w Radiu Gdańsk, vol. 2” zawiera nagrania zrealizowane w radiowym studiu w latach 2014-2015. Jak powiedział jeden z producentów koncertów – Kamil Wicik: „kompilacja miała z jednej strony promować zespoły trójmiejskie, a z drugiej strony ma pokazywać naszą działalność” (radiogdansk.pl). Świat jest mały, a muzyczny jeszcze mniejszy, czego przykładem jest zawarcie na krążku sporo elbląskiej krwi wydanej przez Dominika Bukowskiego, Marcina Gawdzisa, zespół Etna Kontrabande zawierający w składzie Marcina „Siekiera” Siekierkę znanego m.in. z elbląskiego Peaceful Cooperation, ale na płycie nie usłyszymy jego gry oraz zespół Sounds Like The End Of The World.

    czytaj więcej
  • Dyskografia Depeche Mode w polskiej fonografii

    Artykuł „Dyskografia Depeche Mode w polskiej fonografii (oficjalnej i pirackiej)” przedstawia głównie historię wydawnictw Depeche Mode opisaną na podstawie działalności około 60 polskich firm fonograficznych, które wydały w latach 1989-1994 na kasetach magnetofonowych m.in. albumy, single, maxi-single, bootlegi oraz albumy solowe członków Depeche Mode, dostępne ówcześnie m.in. w elbląskich kioskach Ruchu, na rynkach, w sklepach muzycznych umiejscowionych np. w Domu Handlowym „Jantar”, Hali Handlowej „Elzam” czy w sklepach wielobranżowych. 

    czytaj więcej
  • Neandertal

    Grupa powstała na początku lat 90. XX wieku. Pierwsze próby odbywały się w Klubie Środowisk Twórczych „Krypta”, w Kinie Orzeł czy w WOK. W Centrum Sztuki Galeria EL zarejestrowali materiał demonstracyjny pt. „Look And Go Away”. Wkrótce nastąpiły zmiany w składzie. Zespół rozpoczął także prace nad kolejnym materiałem demonstracyjnym pt. „Full Test Of Your Head”. Po tych wydarzeniach nastąpiła kolejna zmiana w zespole, kolejne próby i szlifowanie nowego materiału pt. „Start”.

    czytaj więcej