Rytm średniowiecznego miasta wypełniała nieustanna praca. Ona też kształtowała poglądy, system wartości i zasady postępowania. W tym ustalonym porządku nie mogło jednak zabraknąć miejsca na wypoczynek i zabawy. Sprzyjały temu dni świąteczne, organizowane targi, uczty, spotkania cechowe i brackie. Życie towarzyskie toczyło się nie tylko w pracy ale i po pracy. Zawieranie transakcji handlowych było okazją do spotkań, którym towarzyszyła muzyka, mocniejsze trunki i śpiew.
Źródła elbląskie już w 1348 roku wymieniają flecistę (proconsul cum fistulatore), późniejsze z początku XV w. dodają: puzonistę, organistę lub ogólnie nazywanego muzykanta. Rada miejska zatrudniała swoich muzyków, którzy towarzyszyli rajcom nie tylko podczas uczt ale także na wyprawach wojskowych, np. flecistów i puzonistę. Mniejszych umiejętności zapewne wymagała gra na bębnach , chociaż i tutaj musiano osiągnąć wysoki kunszt, skoro na przykład podczas wizyty w 1335 r. Księcia Lancastera z Anglii jego pobyt umilały występy takich muzykantów. Główną rozrywką patrycjuszy były uczty urządzane w ratuszu, na górnym piętrze sukiennic, lub w ogrodzie strzeleckim, który zorganizowano zapewne już w XIV w. Okazją do takich spotkań były wizyty w mieście dostojników krzyżackich, zagranicznych posłów, posiedzenia związane z podsumowaniem rocznych rachunków lub inne preteksty na przykład powrót szafarza z Bałgi. Istniał specjalny urząd, tzw. Druga kamlarnia wewnętrzna, który zajmował się prowadzeniem kasy i zakupem produktów potrzebnych na uczty radzieckie . Oprócz wystawnych uczt organizowano tzw. Collacio, czyli przekąski wieczorne, podczas których podawano wino, piwo, owoce i cukry.
Roman Czaja, Tadeusz Nawrolski
Całość artykułu dostępna: Historia Elbląga Tom I, Rozdział VI Kultura – „Gry i zabawy”
W najnowszym wydaniu czasopisma Metal Hammer (09.2024) przeczytacie m.in. najnowszą recenzję książki Elbląska Encyklopedia Muzyczna autorstwa Macieja Krzywińskiego (Metal Hammer). Czasopismo do nabycia w salonach prasowych i w Internecie.
czytaj więcejKonferencja „Tożsamość miasta. Elbląg 1954-2024”, odbyła się 16 listopada w Sali A/01 Ratusza Staromiejskiego z okazji 70-lecia Muzeum Archeologiczno-Historycznego w Elblągu. Podczas konferencji m.in. Krzysztof Bidziński wygłosił w zarysie historię elbląskiej fonografii na przykładzie pocztówek dźwiękowych, kaset magnetofonowych, płyt winylowych i kompaktowych wydanych przez elbląskie zespoły w profesjonalnych firmach fonograficznych.
czytaj więcej24 października 2024 r. ukazała się składanka Metal Elbląg Compilation z 13 elbląskimi zespołami z różnych odmian metalu wydana przez Elbląskie Archiwum Muzyczne. Na płycie kompaktowej (CD) usłyszymy: Christ's Flesh, Immemorial, Trauma, Aeonian, Chemia, Dar Semai, Thanatos, Lafayn, Demise, Ultrax, Enter Chaos, Neandertal, Mistrust. Kompilacja została wydana w limitowanym nakładzie. Szczegóły o wydawnictwie: redakcja@muzycznyelblag.pl lub Muzyczny Elbląg (Facebook) / Elbląska Encyklopedia Muzyczna (Facebook). Zapraszamy do kontaktu!
czytaj więcejW sierpniu 2018 r. ukazało się tym razem w wersji papierowej, piąte wydanie „Elbląskiej Encyklopedii Muzycznej” Krzysztofa Bidzińskiego, opublikowane przez Elbląskie Archiwum Muzyczne. Publikacja na 428 stronach zawiera zaktualizowane dane z poprzednich opracowań (dzieje od XIII do XXI wieku, Elbing/Elbląg), nowe hasła z okresu: grudzień 2017 – lipiec 2018 oraz czarno-białe zdjęcia. Książka ukazała się dzięki Stypendium Kulturalnemu Miasta Elbląg oraz sfinansowaniu przez grupę czytelników (Honorowi Wydawcy) i autora. Polecamy!
czytaj więcejPaństwowe Przedsiębiorstwo Eksportu Wewnętrznego „Pewex” założono w 1972 r. w Warszawie z przekształcenia sklepów dewizowych banku PKO. W sieci sklepów „Pewex” dostępne były towary krajowe i importowane, których sprzedaż odbywała się za dewizy, czyli waluty wymienialne oraz bony towarowe PKO S.A. W Elblągu oddziały Przedsiębiorstwa Eksportu Wewnętrznego „Pewex” mieściły się m.in. przy ul. Armii Czerwonej i Związku Jaszczurczego.
czytaj więcej