archiwum

Artykuły

Historia jazzu i big-beatu w Elblągu

1 października ukazała się publikacja popularnonaukowa „Historia jazzu i big-beatu w Elblągu” opracowana na podstawie badań przeprowadzonych w latach 2005-13 zawartych częściowo w książce „Elbląska Encyklopedia Muzyczna (XIII-XXI w.)”, w oparciu o aktualne wywiady z animatorami, muzykami lokalnymi i przyjezdnymi, a także na podstawie analizy kronik, archiwów zakładowych i prywatnych, prasy lokalnej, ogólnopolskiej i zagranicznej. Praca rzuca nowe światło na tematykę jazzu i big-beatu w Elblągu w latach 1950-2014 w odniesieniu do działań lokalnych, krajowych i zagranicznych. 


Z tekstu dowiemy się co łączy EL-Klub Jazzu Tradycyjnego czyli obecną Kryptę z liverpoolskim The Cavern Club, dlaczego debiutancki koncert Czerwonych Gitar w Elblągu był reklamowany jako Pięciolinie, dlaczego elbląskie mieszkanie Stanisława Cejrowskiego w latach 60. było „konstelacją gwiazd pierwszej wielkości”, jaka firma fonograficzna wygrała w konkursie na najlepszą okładkę w I Międzynarodowej Wystawie Kopert Płyt Jazzowych oraz kim zainteresowała się Służba Bezpieczeństwa za 200 dolarów. Ponadto przeczytamy o Radiowej Agencji Młodych w Radio Studio Zamech", big-beacie na elbląskim „Non-Stopie”, mszach beatowych, związkach ZPSM z jazzem oraz o jakości elbląskich jazzmanów, fonografii i działalności muzycznej w klubach np. Kosmos, NOT, Zamech, Pegaz, Krypta (Mała Akademia Jazzu, Zaduszki Jazzowe, Mikołajki Bluesowe, Pomorska Jesień Jazzowa, jam session), pubach, kawiarniach i instytucjach promujących jazz i big-beat w Elblągu.

 

Praca zawiera archiwalne i aktualne wypowiedzi m.in.: Keef’a Hartley’a z The Artwoods, Peter’a Carney’a z The London Beats (w 1965 r. odbyła się wspólna trasa koncertowa The London Beats i Niebiesko-Czarnych po Polsce, grali także w Elblągu), Wojciecha Kordy (Niebiesko-Czarni), Jerzego Kosseli (Pięciolinie, Czerwone Gitary), Jany Kras-Kosseli (DJ), Zbigniewa Namysłowskiego, Przemysława Dyakowskiego, Stanisława Cejrowskiego (EL-Klub Jazzu Tradycyjnego, Polskie Stowarzyszenie Jazzowe, Jazz Jamboree, Jazz Jantar, Złota Tarka), Jerzego Wojewskiego (ETK, Czerwona Oberża, EL-Klub Jazzu Tradycyjnego, Galeria EL), Jerzego Błeszyńskiego (ETK, POPS, EL-Klub Jazzu Tradycyjnego, DJ, fotograf), Niny Błeszyńskiej-Wojewskiej (EL-Klub Jazzu Tradycyjnego), Jacka Sroczyńskiego (EL-Klub Jazzu Tradycyjnego), Teresy Wojcinowicz (ZDK „Zamech”, Elbląskie Towarzystwo Kulturalne, Radio EL), Anny Selke (Klub Środowisk Twórczych „Krypta”, Krużganek), Konrada Kosacza (fotograf Special Jazz Sextet), Juliusza Marka (TV Elbląska), Romana Knittera (Impulsy, Monochord), Romana Krawczyka (Gryfy, Big Beat Combo), Tadeusza Rokickiego (DJ, Kabaret To Tu To Tam, Big Beat Combo) oraz cytaty i obfite przypisy umożliwiające dalszą pracę badawczą.

 

 

K. Bidziński, „Historia jazzu i big-beatu w Elblągu”, Elbląg 2014, s. 40, wyd. III (9.11.2014).

 

Trzecie wydanie tekstu w formie cyfrowej (PDF) można zamówić pod adresem: redakcja@muzycznyelblag.pl

 

 

  

Esencją jazzu jest blues. Po prostu mieć poczucie bluesa to tyle, co mieć poczucie jazzu”

 

  • Encyklopedia w Metal Hammer

    W najnowszym wydaniu czasopisma Metal Hammer (09.2024) przeczytacie m.in. najnowszą recenzję książki Elbląska Encyklopedia Muzyczna autorstwa Macieja Krzywińskiego (Metal Hammer). Czasopismo do nabycia w salonach prasowych i w Internecie.

    czytaj więcej
  • Tożsamość miasta. Elbląg 1954-2024 – konferencja

    Konferencja „Tożsamość miasta. Elbląg 1954-2024”, odbyła się 16 listopada w Sali A/01 Ratusza Staromiejskiego z okazji 70-lecia Muzeum Archeologiczno-Historycznego w Elblągu. Podczas konferencji m.in. Krzysztof Bidziński wygłosił w zarysie historię elbląskiej fonografii na przykładzie pocztówek dźwiękowych, kaset magnetofonowych, płyt winylowych i kompaktowych wydanych przez elbląskie zespoły w profesjonalnych firmach fonograficznych.

    czytaj więcej
  • Metal Elbląg Compilation

    24 października 2024 r. ukazała się składanka Metal Elbląg Compilation z 13 elbląskimi zespołami z różnych odmian metalu wydana przez Elbląskie Archiwum Muzyczne. Na płycie kompaktowej (CD) usłyszymy: Christ's Flesh, Immemorial, Trauma, Aeonian, Chemia, Dar Semai, Thanatos, Lafayn, Demise, Ultrax, Enter Chaos, Neandertal, Mistrust. Kompilacja została wydana w limitowanym nakładzie. Szczegóły o wydawnictwie: redakcja@muzycznyelblag.pl lub Muzyczny Elbląg (Facebook) / Elbląska Encyklopedia Muzyczna (Facebook). Zapraszamy do kontaktu!

    czytaj więcej
  • Elbląska Encyklopedia Muzyczna V

    W sierpniu 2018 r. ukazało się tym razem w wersji papierowej, piąte wydanie „Elbląskiej Encyklopedii Muzycznej” Krzysztofa Bidzińskiego, opublikowane przez Elbląskie Archiwum Muzyczne. Publikacja na 428 stronach zawiera zaktualizowane dane z poprzednich opracowań (dzieje od XIII do XXI wieku, Elbing/Elbląg), nowe hasła z okresu: grudzień 2017 – lipiec 2018 oraz czarno-białe zdjęcia. Książka ukazała się dzięki Stypendium Kulturalnemu Miasta Elbląg oraz sfinansowaniu przez grupę czytelników (Honorowi Wydawcy) i autora. Polecamy!

    czytaj więcej
  • Pewex. Przedsiębiorstwo Eksportu Wewnętrznego

    Państwowe Przedsiębiorstwo Eksportu Wewnętrznego „Pewex” założono w 1972 r. w Warszawie z przekształcenia sklepów dewizowych banku PKO. W sieci sklepów „Pewex” dostępne były towary krajowe i importowane, których sprzedaż odbywała się za dewizy, czyli waluty wymienialne oraz bony towarowe PKO S.A. W Elblągu oddziały Przedsiębiorstwa Eksportu Wewnętrznego „Pewex” mieściły się m.in. przy ul. Armii Czerwonej i Związku Jaszczurczego. 

    czytaj więcej