archiwum

Artykuły

Pracownie Pocztówek Dźwiękowych

Artykuł „Pracownie Pocztówek Dźwiękowych” to historia prywatnych manufaktur fonograficznych wydających papierowe i winidurowe pocztówki dźwiękowe opisana na przykładzie ogólnopolskich i elbląskich firm z lat 60. i 70. XX wieku występujących m.in. pod szyldami: „Pracownia Pocztówek Dźwiękowych”, „Nagrywanie Dźwięku na Pocztówkach”, „Studio Nagrań Dźwiękowych”, „Studio Nagrań Dźwiękowych na Pocztówkach”, „Pracownia Nagrań Pocztówkowych”, „Pracownia Kart Dźwiękowych”, „Pocztówki Dźwiękowe”, „Studio Nagrań Listów i Pocztówek Dźwiękowych”, „Studio Listów Dźwiękowych”, „Nagrania Dźwięku na Pocztówkach”, „Zakład Wytwórczo-Usługowy Wyrób Pamiątek i Pocztówek Udźwiękowionych”, „Studio Nagrań”, „Wyrób Pocztówek Dźwiękowych”, „Nagrywanie Pocztówek Dźwiękowych”, „Dźwiękowe Pocztówki”, „Zakład Wytwórczy Artykułów z Tworzyw Sztucznych”, „Wytwórnia Pocztówek Dźwiękowych”, „Udźwiękawianie Pocztówek”.


Tekst „Pracownie Pocztówek Dźwiękowych” jest drugą częścią artykułu „Pocztówki dźwiękowe ze Studiów Nagrań Dźwiękowych” wydanym w 2014 r., który zawiera szczegółowy opis produkcji płyt (pocztówek) winidurowych (plastikowych) wydawanych przez firmę Ryszarda von Pilachowskiego z Torunia.

 

W nowym opracowaniu opisano głównie technologię produkcji pocztówek papierowych, współpracę elbląskiego zakładu pocztówkowego z EL-Klubem Jazzu Tradycyjnego, firmy ogólnopolskie, repertuar, matryce, rodzaje nośników, zapis dźwięku, ceny, wymiary, dystrybucje, sprzęt w pracowni pocztówkowej (gramofony, magnetofony, radia) oraz wspomnienia współpracowników. Tekst „Pracownie Pocztówek Dźwiękowych” zawiera także biografie pionierów elbląskiej fonografii, twórców fonografów pocztówkowych (m.in. dla ogólnopolskich firm) Jana i Stanisława Sajko z Elbląga i Bydgoszczy, którzy wraz z rodziną osiedlili się w Elblągu w 1946 r.

 

 

  

K. Bidziński, „Pracownie Pocztówek Dźwiękowych”, Music Press & Media, Elbląg 2016, s. 11.

 

Zdjęcie: KB/ME Multimedia ©

 

 

 

Tekst w formie cyfrowej (PDF) można zamówić pod adresem: redakcja@muzycznyelblag.pl

  • Dyskografia Depeche Mode w polskiej fonografii

    Artykuł „Dyskografia Depeche Mode w polskiej fonografii (oficjalnej i pirackiej)” przedstawia głównie historię wydawnictw Depeche Mode opisaną na podstawie działalności około 60 polskich firm fonograficznych, które wydały w latach 1989-1994 na kasetach magnetofonowych m.in. albumy, single, maxi-single, bootlegi oraz albumy solowe członków Depeche Mode, dostępne ówcześnie m.in. w elbląskich kioskach Ruchu, na rynkach, w sklepach muzycznych umiejscowionych np. w Domu Handlowym „Jantar”, Hali Handlowej „Elzam” czy w sklepach wielobranżowych. 

    czytaj więcej
  • Neandertal

    Grupa powstała na początku lat 90. XX wieku. Pierwsze próby odbywały się w Klubie Środowisk Twórczych „Krypta”, w Kinie Orzeł czy w WOK. W Centrum Sztuki Galeria EL zarejestrowali materiał demonstracyjny pt. „Look And Go Away”. Wkrótce nastąpiły zmiany w składzie. Zespół rozpoczął także prace nad kolejnym materiałem demonstracyjnym pt. „Full Test Of Your Head”. Po tych wydarzeniach nastąpiła kolejna zmiana w zespole, kolejne próby i szlifowanie nowego materiału pt. „Start”.

    czytaj więcej
  • Elbląska fonografia w latach 1974-2015

    W styczniu 2016 r. ukazał się drukiem „Rocznik Elbląski, Tom XXVI”, 2015, Wydawnictwo Wilk Stepowy, Polskie Towarzystwo Historyczne, Biblioteka Elbląska im. C. Norwida. Publikacja zawiera wiele interesujących artykułów np. „Kino w Elblągu w latach 1945-2007” Marka Andrzejewskiego oraz „Elbląska fonografia w latach 1974-2015” Krzysztofa Bidzińskiego w którym przeczytamy w dość obszernym skrócie o 41-letniej historii elbląskiej fonografii na przykładzie dorobku fonograficznego rodowitych muzyków działających lokalnie i na wyjeździe. Sprawdź także uaktualnienie tekstu Elbląska fonografia w XX i XXI wieku.

    czytaj więcej
  • ARS

    Przed założeniem grupy ARS (z łaciny - sztuka) Wojciech Niedzielski muzykował w formacjach Szejtlandy, Depresion. Art Bit w składzie: Wojciech Niedzielski – gitara, trąbka; Jerzy Malicki – piano, puzon; Jerzy Zalewski – bas i Ryszard Rynkowski – śpiew, piano. Występowali m.in. w Zakładowym Domu Kultury „Zamech” przy ul. Stoczniowej. Na zaproszenie Mateusza Święcickiego w 1970 r. wzięli udział w widowisku muzycznym "Gdy zabrzmią trąbek dźwięki...", które odbyło się w Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie i Elblągu. Z przedstawieniem występowali również w Kętrzynie oraz innych teatrach do końca kwietnia 1970 r. W 1971 r. Wojciech Niedzielski wraz z Leszkiem Malickim wyjechali do Warszawy i dalej pod szyldem ARS w składzie już elbląsko-warszawskim kontynuowali działalność.

    czytaj więcej
  • LILI LILIANA – „Szczaw”, 2014, (CD)

    Nie jest to przypadek odosobniony, bowiem katalogi polskich niskonakładowych wydawców fonograficznych od lat obfitują w podobnie wydane produkcje. „Szczaw” Liliany to własnoręcznie wykonana okładka (digipack) z szarej tektury, pomalowana (jeszcze pachnie!) w fioletowo-zielone, niby od niechcenia paski z ręcznie wpisanymi danymi. W środku znajdziemy już drukowaną, rozkładaną mini książeczkę z tekstami i zdjęciami tworzącą (biorąc pod uwagę kierunek studiów Ady) filmowe kadry. Grzbiet przewiązano sznurkiem, a może kawałkiem włosów? Lili Liliana oprócz tego, że oczywiście śpiewa (po polsku!), gra na gitarze, perkusji, pianinie, dzwonkach i innych bliżej nie określonych instrumentach, a także odpowiada za produkcję albumu, który został zarejestrowany w domowym studiu.

    czytaj więcej