archiwum

Artykuły

Tu mówiło Radio Elbląg 94,10 FM

„Głos spikera rozlegał się wszędzie, płynął z otwartych okien mieszkań, słychać go było w każdej kafejce, restauracji, biurze. W latach 90. Radia EL słuchali wszyscy, bo Radio EL było przebojem letniego sezonu w Elblągu i okolicach gdy debiutowało w 1992 roku” – Tekst popularnonaukowy „Tu mówiło Radio Elbląg 94,10 FM” opisujący 22 lata funkcjonowania Radia EL Elbląg w latach 1990-2012 został sporządzony na podstawie relacji członków pierwszego zarządu Towarzystwa Rozwoju Rozgłośni Radiowej w Elblągu, wspomnień pierwszych dziennikarzy i współpracowników studia z ul. Łączności 3 i z 1 Maja 2, na podstawie lokalnej, regionalnej i ogólnopolskiej prasy oraz materiałów archiwalnych Radia EL i Radia Gdańsk.


Opisano m.in. pierwszą siedzibę radia, sprzęt emisyjny i montażowy, nadajniki, emisję pierwszej piosenki przed oficjalną premierą Radia EL, większość audycji, konflikty z krótkofalowcami, protesty słuchaczy, pogrzeby, drużyny sportowe, autografy, gadżety, nagrody branżowe, akcje medialne radiowców, ...gdy przedstawienie dobiegło końca. Tekst zawiera także indeks audycji, członków Towarzystwa Rozwoju Rozgłośni Radiowej oraz dziennikarzy z lat 1990-2012.


W tekście przedstawiono zestawienie słuchalności Radia EL (i innych stacji) w Elblągu, województwie elbląskim oraz warmińsko-mazurskim z lat 90. i 2001-2012 na podstawie Badań Radio Track zrealizowanych przez Instytut Millward Brown SMG/KRC Poland Media na zlecenie Komitetu Badań Radiowych w Warszawie.


Specjalnie na potrzeby tekstu wypowiedzieli się m.in.: Mirosław Grażewicz (technik Radia EL z lat 1991-2011), Marcin Borchardt (pełnił m.in. funkcję szefa muzycznego oraz szefa redakcji i Biura Reklamy Radia EL 1992-2004), Paweł Kasperczyk (redaktor naczelny w latach 1993-2012, członek, dyrektor biura TRRR), Tadeusz Piotrowski (Radio EL 1992-1995), Krzysztof Jaworski (Radio EL 1994-2012). Tekst zawiera także współcześnie zweryfikowane wypowiedzi prasowe Witolda Wernera z lat 1990-1993, cytaty m.in. Ryszarda Barszcza, Sławomira Demkowicza-Dobrzańskiego, Teresy Wojcinowicz.

 

 

Zapraszamy do kontaktu (redakcja@muzycznyelblag.pl) byłych dziennikarzy i współpracowników Radia EL w celu spisania ich wspomnień, które zostaną opublikowane w drugim wydaniu tekstu. Według życzenia gwarantujemy także anonimowość!

 

 

Serdeczne podziękowania za pomoc dla Zarządu Radia Gdańsk oraz Biura Techniki Radia Gdańsk.

 

Wyjątkowe podziękowania dla Teresy Wojcinowicz (prezes Elbląskiego Towarzystwa Kulturalnego) oraz dla wszystkich którzy wsparli autora swoją wiedzą.


 

(Cytat „Głos spikera rozlegał się wszędzie...” na podst. art. „Słuchacie państwo Radia EL”, MLS, TS, 1992).

 

 

K. Bidziński, „Tu mówiło Radio Elbląg 94,10 FM”, Music Press & Media, Elbląg 2016, s. 24. Zdjęcie KB/ME Multimedia © 

 

 

Tekst w formie cyfrowej (PDF) można zamówić pod adresem: redakcja@muzycznyelblag.pl

  • Boxi

    Właściwie Mariusz Rudzki urodzony w Elblągu. Przygodę muzyczną rozpoczął w 2001 r. w elbląskich składach Patriotik Wspólnota, Progres i 834 (Osiem Trzy Cztery) z którymi wydał kilka "nielegali". Ze składem Patriotik Wspólnota (później Progres) w skład którego wchodzili również: Kaczor, Zając i Cieplak nagrali osiem luźnych numerów. W 2002 r. powstało 834 w składzie "Boxi" i "VNM", później do składu doszli producenci bitów "Denver" i "Bober".

    czytaj więcej
  • Liryczne trzaski i szumy

    To, że w Elblągu mamy różnorodnych wykonawców inspirujących się dokonaniami m.in. sceny songwriterskiej, gdzie dominującą rolę odgrywa minimalizm wykonawczy w postaci śpiewu i gitary akustycznej z wykorzystaniem m.in. elektronicznych ambientowych podkładów czy instrumentów klawiszowych nie powinno nikogo już dziwić. Jednym z takich wykonawców jest Ada Krawczuk występująca pod pseudonimem Lili Liliana, która do tej pory wydała własnym sumptem dwa autorskie materiały pt. „Szczaw” i „Bezśnieże” (EP) zawierające nagrania w „minimalistycznym stylu, pozornie delikatne, a jednak nie mogące – wbrew pozorom – rozpaść się, z minuty na minutę podnoszące nastrój”, które są dostępne na CD i cyfrowo.

    czytaj więcej
  • Metropolia Jest Okey w Radiu Gdańsk, vol. 2, RG, NCK, 2017, (CD)

    Dwupłytowy album „Metropolia Jest Okey w Radiu Gdańsk, vol. 2” zawiera nagrania zrealizowane w radiowym studiu w latach 2014-2015. Jak powiedział jeden z producentów koncertów – Kamil Wicik: „kompilacja miała z jednej strony promować zespoły trójmiejskie, a z drugiej strony ma pokazywać naszą działalność” (radiogdansk.pl). Świat jest mały, a muzyczny jeszcze mniejszy, czego przykładem jest zawarcie na krążku sporo elbląskiej krwi wydanej przez Dominika Bukowskiego, Marcina Gawdzisa, zespół Etna Kontrabande zawierający w składzie Marcina „Siekiera” Siekierkę znanego m.in. z elbląskiego Peaceful Cooperation, ale na płycie nie usłyszymy jego gry oraz zespół Sounds Like The End Of The World.

    czytaj więcej
  • Dyskografia Depeche Mode w polskiej fonografii

    Artykuł „Dyskografia Depeche Mode w polskiej fonografii (oficjalnej i pirackiej)” przedstawia głównie historię wydawnictw Depeche Mode opisaną na podstawie działalności około 60 polskich firm fonograficznych, które wydały w latach 1989-1994 na kasetach magnetofonowych m.in. albumy, single, maxi-single, bootlegi oraz albumy solowe członków Depeche Mode, dostępne ówcześnie m.in. w elbląskich kioskach Ruchu, na rynkach, w sklepach muzycznych umiejscowionych np. w Domu Handlowym „Jantar”, Hali Handlowej „Elzam” czy w sklepach wielobranżowych. 

    czytaj więcej
  • Neandertal

    Grupa powstała na początku lat 90. XX wieku. Pierwsze próby odbywały się w Klubie Środowisk Twórczych „Krypta”, w Kinie Orzeł czy w WOK. W Centrum Sztuki Galeria EL zarejestrowali materiał demonstracyjny pt. „Look And Go Away”. Wkrótce nastąpiły zmiany w składzie. Zespół rozpoczął także prace nad kolejnym materiałem demonstracyjnym pt. „Full Test Of Your Head”. Po tych wydarzeniach nastąpiła kolejna zmiana w zespole, kolejne próby i szlifowanie nowego materiału pt. „Start”.

    czytaj więcej