archiwum

Artykuły

Tu mówiło Radio Elbląg 94,10 FM

„Głos spikera rozlegał się wszędzie, płynął z otwartych okien mieszkań, słychać go było w każdej kafejce, restauracji, biurze. W latach 90. Radia EL słuchali wszyscy, bo Radio EL było przebojem letniego sezonu w Elblągu i okolicach gdy debiutowało w 1992 roku” – Tekst popularnonaukowy „Tu mówiło Radio Elbląg 94,10 FM” opisujący 22 lata funkcjonowania Radia EL Elbląg w latach 1990-2012 został sporządzony na podstawie relacji członków pierwszego zarządu Towarzystwa Rozwoju Rozgłośni Radiowej w Elblągu, wspomnień pierwszych dziennikarzy i współpracowników studia z ul. Łączności 3 i z 1 Maja 2, na podstawie lokalnej, regionalnej i ogólnopolskiej prasy oraz materiałów archiwalnych Radia EL i Radia Gdańsk.


Opisano m.in. pierwszą siedzibę radia, sprzęt emisyjny i montażowy, nadajniki, emisję pierwszej piosenki przed oficjalną premierą Radia EL, większość audycji, konflikty z krótkofalowcami, protesty słuchaczy, pogrzeby, drużyny sportowe, autografy, gadżety, nagrody branżowe, akcje medialne radiowców, ...gdy przedstawienie dobiegło końca. Tekst zawiera także indeks audycji, członków Towarzystwa Rozwoju Rozgłośni Radiowej oraz dziennikarzy z lat 1990-2012.


W tekście przedstawiono zestawienie słuchalności Radia EL (i innych stacji) w Elblągu, województwie elbląskim oraz warmińsko-mazurskim z lat 90. i 2001-2012 na podstawie Badań Radio Track zrealizowanych przez Instytut Millward Brown SMG/KRC Poland Media na zlecenie Komitetu Badań Radiowych w Warszawie.


Specjalnie na potrzeby tekstu wypowiedzieli się m.in.: Mirosław Grażewicz (technik Radia EL z lat 1991-2011), Marcin Borchardt (pełnił m.in. funkcję szefa muzycznego oraz szefa redakcji i Biura Reklamy Radia EL 1992-2004), Paweł Kasperczyk (redaktor naczelny w latach 1993-2012, członek, dyrektor biura TRRR), Tadeusz Piotrowski (Radio EL 1992-1995), Krzysztof Jaworski (Radio EL 1994-2012). Tekst zawiera także współcześnie zweryfikowane wypowiedzi prasowe Witolda Wernera z lat 1990-1993, cytaty m.in. Ryszarda Barszcza, Sławomira Demkowicza-Dobrzańskiego, Teresy Wojcinowicz.

 

 

Zapraszamy do kontaktu (redakcja@muzycznyelblag.pl) byłych dziennikarzy i współpracowników Radia EL w celu spisania ich wspomnień, które zostaną opublikowane w drugim wydaniu tekstu. Według życzenia gwarantujemy także anonimowość!

 

 

Serdeczne podziękowania za pomoc dla Zarządu Radia Gdańsk oraz Biura Techniki Radia Gdańsk.

 

Wyjątkowe podziękowania dla Teresy Wojcinowicz (prezes Elbląskiego Towarzystwa Kulturalnego) oraz dla wszystkich którzy wsparli autora swoją wiedzą.


 

(Cytat „Głos spikera rozlegał się wszędzie...” na podst. art. „Słuchacie państwo Radia EL”, MLS, TS, 1992).

 

 

K. Bidziński, „Tu mówiło Radio Elbląg 94,10 FM”, Music Press & Media, Elbląg 2016, s. 24. Zdjęcie KB/ME Multimedia © 

 

 

Tekst w formie cyfrowej (PDF) można zamówić pod adresem: redakcja@muzycznyelblag.pl

  • Dyskografia Depeche Mode w polskiej fonografii

    Artykuł „Dyskografia Depeche Mode w polskiej fonografii (oficjalnej i pirackiej)” przedstawia głównie historię wydawnictw Depeche Mode opisaną na podstawie działalności około 60 polskich firm fonograficznych, które wydały w latach 1989-1994 na kasetach magnetofonowych m.in. albumy, single, maxi-single, bootlegi oraz albumy solowe członków Depeche Mode, dostępne ówcześnie m.in. w elbląskich kioskach Ruchu, na rynkach, w sklepach muzycznych umiejscowionych np. w Domu Handlowym „Jantar”, Hali Handlowej „Elzam” czy w sklepach wielobranżowych. 

    czytaj więcej
  • Neandertal

    Grupa powstała na początku lat 90. XX wieku. Pierwsze próby odbywały się w Klubie Środowisk Twórczych „Krypta”, w Kinie Orzeł czy w WOK. W Centrum Sztuki Galeria EL zarejestrowali materiał demonstracyjny pt. „Look And Go Away”. Wkrótce nastąpiły zmiany w składzie. Zespół rozpoczął także prace nad kolejnym materiałem demonstracyjnym pt. „Full Test Of Your Head”. Po tych wydarzeniach nastąpiła kolejna zmiana w zespole, kolejne próby i szlifowanie nowego materiału pt. „Start”.

    czytaj więcej
  • Elbląska fonografia w latach 1974-2015

    W styczniu 2016 r. ukazał się drukiem „Rocznik Elbląski, Tom XXVI”, 2015, Wydawnictwo Wilk Stepowy, Polskie Towarzystwo Historyczne, Biblioteka Elbląska im. C. Norwida. Publikacja zawiera wiele interesujących artykułów np. „Kino w Elblągu w latach 1945-2007” Marka Andrzejewskiego oraz „Elbląska fonografia w latach 1974-2015” Krzysztofa Bidzińskiego w którym przeczytamy w dość obszernym skrócie o 41-letniej historii elbląskiej fonografii na przykładzie dorobku fonograficznego rodowitych muzyków działających lokalnie i na wyjeździe. Sprawdź także uaktualnienie tekstu Elbląska fonografia w XX i XXI wieku.

    czytaj więcej
  • ARS

    Przed założeniem grupy ARS (z łaciny - sztuka) Wojciech Niedzielski muzykował w formacjach Szejtlandy, Depresion. Art Bit w składzie: Wojciech Niedzielski – gitara, trąbka; Jerzy Malicki – piano, puzon; Jerzy Zalewski – bas i Ryszard Rynkowski – śpiew, piano. Występowali m.in. w Zakładowym Domu Kultury „Zamech” przy ul. Stoczniowej. Na zaproszenie Mateusza Święcickiego w 1970 r. wzięli udział w widowisku muzycznym "Gdy zabrzmią trąbek dźwięki...", które odbyło się w Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie i Elblągu. Z przedstawieniem występowali również w Kętrzynie oraz innych teatrach do końca kwietnia 1970 r. W 1971 r. Wojciech Niedzielski wraz z Leszkiem Malickim wyjechali do Warszawy i dalej pod szyldem ARS w składzie już elbląsko-warszawskim kontynuowali działalność.

    czytaj więcej
  • LILI LILIANA – „Szczaw”, 2014, (CD)

    Nie jest to przypadek odosobniony, bowiem katalogi polskich niskonakładowych wydawców fonograficznych od lat obfitują w podobnie wydane produkcje. „Szczaw” Liliany to własnoręcznie wykonana okładka (digipack) z szarej tektury, pomalowana (jeszcze pachnie!) w fioletowo-zielone, niby od niechcenia paski z ręcznie wpisanymi danymi. W środku znajdziemy już drukowaną, rozkładaną mini książeczkę z tekstami i zdjęciami tworzącą (biorąc pod uwagę kierunek studiów Ady) filmowe kadry. Grzbiet przewiązano sznurkiem, a może kawałkiem włosów? Lili Liliana oprócz tego, że oczywiście śpiewa (po polsku!), gra na gitarze, perkusji, pianinie, dzwonkach i innych bliżej nie określonych instrumentach, a także odpowiada za produkcję albumu, który został zarejestrowany w domowym studiu.

    czytaj więcej