archiwum

Recenzje

Liryczne trzaski i szumy

To, że w Elblągu mamy różnorodnych wykonawców inspirujących się dokonaniami m.in. sceny songwriterskiej, gdzie dominującą rolę odgrywa minimalizm wykonawczy w postaci śpiewu i gitary akustycznej z wykorzystaniem m.in. elektronicznych ambientowych podkładów czy instrumentów klawiszowych nie powinno nikogo już dziwić. Jednym z takich wykonawców jest Ada Krawczuk występująca pod pseudonimem Lili Liliana, która do tej pory wydała własnym sumptem dwa autorskie materiały pt. „Szczaw” i „Bezśnieże” (EP) zawierające nagrania w „minimalistycznym stylu, pozornie delikatne, a jednak nie mogące – wbrew pozorom – rozpaść się, z minuty na minutę podnoszące nastrój”, które są dostępne na CD i cyfrowo.


Na swoim koncie ma także kompilację, wideoklipy oraz liczne koncerty m.in. z Nocną Lampką w Pubie Sąsiedzi oraz w Centrum Sztuki Galerii EL. W 2016 r. zagościła w utworze „Niezgoda” na płycie „Pod Kontrolą” Nocnej Lampki. Wydawnictwa jak przystało na niezależną tradycję są mocno limitowane i obecnie dostępne tylko na koncertach i wysyłkowo.

 

Utwór „Zmiany” Lili Liliany został umieszczony na kompilacji „Nowy Kanon Polskiej Piosenki” wydanej w tym roku przez Stowarzyszenie Kulturalne Opole. Za koncepcję płyty odpowiada dyrektor artystyczny Opole Songwriters Festival Roman Szczepanek ze Stowarzyszenia Kulturalne Opole, którego także usłyszymy na płycie pod szyldem Graftmann. „Nowy Kanon Polskiej Piosenki” to projekt będący rozwinięciem idei Opole Songwriters Festival międzynarodowej imprezy promującej wykonawców z nurtu piosenki autorskiej na której do tej pory wystąpili m.in.: Peter J. Birch, Tomasz Makowiecki, Karl Culley, Jacek Lachowicz, Anita Lipnicka i John Porter, Asia i Koty, JÓGA, Leman Acoustic, Kortez, Linda Sutti, Lilly Hates Roses, Erith.

 

– Roman Szczepanek: „Drogą konkursu wyłoniliśmy 9 utworów młodych i niszowych artystów, których twórczość jest warta naszym zdaniem więcej uwagi”.

 

Na płycie „Nowy Kanon Polskiej Piosenki” usłyszymy: Antek Sojka – „Utul mnie do snu”, Janek Samołyk – „Tak bardzo nie chcę” (przemyciliście rytm z „Atmosphere” Joy Division?), Marek Jałowiecki – „Porto Rain”, Gypsy & The Acid Queen – „Wilk”, Karlla – „1 + 1”, Erith – „Pośród traw”, Lili Liliana – „Zmiany”, Goń Charlie – „Śpij kochanie”, Bartosz Kaiser – „Barowe ćmy”.

 

Po przesłuchaniu płyty można odnieść wrażenie, że między wierszami unoszą się echa m.in. Joy Division, Björk, Sarah Jaffe, Blue Foundation, Sigur Rós, Cigarettes After Sex, Son Lux, Hindi Zahra, Yael Naim i... mógłbym tak bez końca. Jest to pewna wskazówka dla przyszłych słuchaczy, którzy nie znają wykonawców ze składanki czy warto sięgnąć po ten krążek. Smaczku całej płycie dodają zarejestrowane trzaski kabli, szumy wzmacniacza oraz skrzypienie krzeseł. Bonusowy utwór „Czy tylko Sophia Loren o miłości wszystko wie?” w wykonaniu Graftmanna wybudzi z prowizorycznej zadumy tych, którzy planowali przy kompilacji zasnąć.

 

 

KB, www.muzycznyelblag.pl, 15.07.2017, © (fragment recenzji, która ukazała się w całości w dziale Elbląskie Archiwalia Muzyczne na łamach portEl.pl)

  • Inter-Skomens

    Zespół działał w latach siedemdziesiątych w Technikum Mechanicznym przy ul. J.A. Komeńskiego. W skład zespołu wchodzili: Władysław Kobylewski – gitara, Piotr Hajdukonis – gitara basowa, Leszek „Słoma” Lamkiewicz – śpiew, perkusja. W zespole udzielali się także m.in. Zenek Petrykowski – śpiew i Krzysztof Dudzicki – perkusja. Z zespołem przyjaźnili się Wojciech Górny i Wanda Kwietniewska. Grupa wykonywała muzykę rock i hard rockową oraz utwory z repertuaru m.in. Jimiego Hendrixa, The Shadows i Czesława Niemena. Zespół koncertował m.in. na szkolnych imprezach oraz przeglądach artystycznych w Elblągu i okolicach.

    czytaj więcej
  • Elbląska Encyklopedia Muzyczna V

    W sierpniu 2018 r. ukazało się tym razem w wersji papierowej, piąte wydanie „Elbląskiej Encyklopedii Muzycznej” Krzysztofa Bidzińskiego, opublikowane przez Elbląskie Archiwum Muzyczne. Publikacja na 428 stronach zawiera zaktualizowane dane z poprzednich opracowań (dzieje od XIII do XXI wieku, Elbing/Elbląg), nowe hasła z okresu: grudzień 2017 – lipiec 2018 oraz czarno-białe zdjęcia. Książka ukazała się dzięki Stypendium Kulturalnego Miasta Elbląg oraz sfinansowaniu przez grupę czytelników (Honorowi Wydawcy) i autora. Polecamy!

    czytaj więcej
  • Elbląskie Nagrody Kulturalne 2018

    Redaktor Elbląskiego Archiwum Muzycznego – Krzysztof Bidziński, otrzymał Stypendium Kulturalne Miasta Elbląg (adresowane do artystów profesjonalnych i niezawodowych twórców, którzy mają pomysł na zrealizowanie projektu kulturalnego i którzy swoją działalnością promują Elbląg w kraju i na arenie międzynarodowej”) na realizację wydania papierowego książki „Elbląska Encyklopedia Muzyczna”, która także dzięki czytelnikom (jako Honorowi Wydawcy) ukaże się drukiem w 2018 roku. 

    czytaj więcej
  • Encyklopedia w Radiu Centrum

    W marcu „Elbląska Encyklopedia Muzyczna” zostanie zaprezentowana w audycji „Made in Polska” prowadzonej przez Adama Martuzalskiego w Radiu Centrum 106,4 FM w Kaliszu. Audycji słuchaj w każdy czwartek w godz. 23:00-24:00 także przez Internet. Szczegóły emisji wkrótce! 

    czytaj więcej
  • Encyklopedia w Radiu 2NURFM

    „Elbląską Encyklopedię Muzyczną” zaprezentowano 17 marca w „Audycji Polska” prowadzonej przez Zbigniewa Plutę i Barbarę Pieńkowską w radiu 2NURFM 103,7 FM Newcastle w Australii. Oprócz przedstawienia zarysu książki, wyemitowano także nagranie „Teraz” grupy Funky Bastardos. W innych audycjach zostaną wyemitowane również inne utwory elbląskich zespołów. Audycji słuchaj także przez Internet co dwa tygodnie w soboty, w godz. 19:00-20:00 czasu australijskiego. Polecamy!

    czytaj więcej