archiwum

Recenzje

Liryczne trzaski i szumy

To, że w Elblągu mamy różnorodnych wykonawców inspirujących się dokonaniami m.in. sceny songwriterskiej, gdzie dominującą rolę odgrywa minimalizm wykonawczy w postaci śpiewu i gitary akustycznej z wykorzystaniem m.in. elektronicznych ambientowych podkładów czy instrumentów klawiszowych nie powinno nikogo już dziwić. Jednym z takich wykonawców jest Ada Krawczuk występująca pod pseudonimem Lili Liliana, która do tej pory wydała własnym sumptem dwa autorskie materiały pt. „Szczaw” i „Bezśnieże” (EP) zawierające nagrania w „minimalistycznym stylu, pozornie delikatne, a jednak nie mogące – wbrew pozorom – rozpaść się, z minuty na minutę podnoszące nastrój”, które są dostępne na CD i cyfrowo.


Na swoim koncie ma także kompilację, wideoklipy oraz liczne koncerty m.in. z Nocną Lampką w Pubie Sąsiedzi oraz w Centrum Sztuki Galerii EL. W 2016 r. zagościła w utworze „Niezgoda” na płycie „Pod Kontrolą” Nocnej Lampki. Wydawnictwa jak przystało na niezależną tradycję są mocno limitowane i obecnie dostępne tylko na koncertach i wysyłkowo.

 

Utwór „Zmiany” Lili Liliany został umieszczony na kompilacji „Nowy Kanon Polskiej Piosenki” wydanej w tym roku przez Stowarzyszenie Kulturalne Opole. Za koncepcję płyty odpowiada dyrektor artystyczny Opole Songwriters Festival Roman Szczepanek ze Stowarzyszenia Kulturalne Opole, którego także usłyszymy na płycie pod szyldem Graftmann. „Nowy Kanon Polskiej Piosenki” to projekt będący rozwinięciem idei Opole Songwriters Festival międzynarodowej imprezy promującej wykonawców z nurtu piosenki autorskiej na której do tej pory wystąpili m.in.: Peter J. Birch, Tomasz Makowiecki, Karl Culley, Jacek Lachowicz, Anita Lipnicka i John Porter, Asia i Koty, JÓGA, Leman Acoustic, Kortez, Linda Sutti, Lilly Hates Roses, Erith.

 

– Roman Szczepanek: „Drogą konkursu wyłoniliśmy 9 utworów młodych i niszowych artystów, których twórczość jest warta naszym zdaniem więcej uwagi”.

 

Na płycie „Nowy Kanon Polskiej Piosenki” usłyszymy: Antek Sojka – „Utul mnie do snu”, Janek Samołyk – „Tak bardzo nie chcę” (przemyciliście rytm z „Atmosphere” Joy Division?), Marek Jałowiecki – „Porto Rain”, Gypsy & The Acid Queen – „Wilk”, Karlla – „1 + 1”, Erith – „Pośród traw”, Lili Liliana – „Zmiany”, Goń Charlie – „Śpij kochanie”, Bartosz Kaiser – „Barowe ćmy”.

 

Po przesłuchaniu płyty można odnieść wrażenie, że między wierszami unoszą się echa m.in. Joy Division, Björk, Sarah Jaffe, Blue Foundation, Sigur Rós, Cigarettes After Sex, Son Lux, Hindi Zahra, Yael Naim i... mógłbym tak bez końca. Jest to pewna wskazówka dla przyszłych słuchaczy, którzy nie znają wykonawców ze składanki czy warto sięgnąć po ten krążek. Smaczku całej płycie dodają zarejestrowane trzaski kabli, szumy wzmacniacza oraz skrzypienie krzeseł. Bonusowy utwór „Czy tylko Sophia Loren o miłości wszystko wie?” w wykonaniu Graftmanna wybudzi z prowizorycznej zadumy tych, którzy planowali przy kompilacji zasnąć.

 

 

KB, www.muzycznyelblag.pl, 15.07.2017, © (fragment recenzji, która ukazała się w całości w dziale Elbląskie Archiwalia Muzyczne na łamach portEl.pl)

  • Pieśni i ballady Bułata Okudżawy

    Elbląskie Towarzystwo Kulturalne zaprasza 30 lipca na godz. 17. do muszli koncertowej w Bażantarni do wysłuchania koncertu „Najpiękniejsze pieśni i ballady Bułata Okudżawy”. Wstęp wolny. Bez wątpienia na głosie Bułata Okudżawy, na jego pieśniach wychowały się miliony Polaków. Śpiewał tak, że też w naszych, polskich sercach,  przemijały wszelkie problemy. Bardzo lubił Polskę oraz Polaków i trafiał do nas w sposób szczególny. 

    czytaj więcej
  • Liryczne trzaski i szumy

    To, że w Elblągu mamy różnorodnych wykonawców inspirujących się dokonaniami m.in. sceny songwriterskiej, gdzie dominującą rolę odgrywa minimalizm wykonawczy w postaci śpiewu i gitary akustycznej z wykorzystaniem m.in. elektronicznych ambientowych podkładów czy instrumentów klawiszowych nie powinno nikogo już dziwić. Jednym z takich wykonawców jest Ada Krawczuk występująca pod pseudonimem Lili Liliana, która do tej pory wydała własnym sumptem dwa autorskie materiały pt. „Szczaw” i „Bezśnieże” (EP) zawierające nagrania w „minimalistycznym stylu, pozornie delikatne, a jednak nie mogące – wbrew pozorom – rozpaść się, z minuty na minutę podnoszące nastrój”, które są dostępne na CD i cyfrowo.

    czytaj więcej
  • Metropolia Jest Okey w Radiu Gdańsk, vol. 2, RG, NCK, 2017, (CD)

    Dwupłytowy album „Metropolia Jest Okey w Radiu Gdańsk, vol. 2” zawiera nagrania zrealizowane w radiowym studiu w latach 2014-2015. Jak powiedział jeden z producentów koncertów – Kamil Wicik: „kompilacja miała z jednej strony promować zespoły trójmiejskie, a z drugiej strony ma pokazywać naszą działalność” (radiogdansk.pl). Świat jest mały, a muzyczny jeszcze mniejszy, czego przykładem jest zawarcie na krążku sporo elbląskiej krwi wydanej przez Dominika Bukowskiego, Marcina Gawdzisa, zespół Etna Kontrabande zawierający w składzie Marcina „Siekiera” Siekierkę znanego m.in. z elbląskiego Peaceful Cooperation, ale na płycie nie usłyszymy jego gry oraz zespół Sounds Like The End Of The World.

    czytaj więcej
  • Dyskografia Depeche Mode w polskiej fonografii

    Artykuł „Dyskografia Depeche Mode w polskiej fonografii (oficjalnej i pirackiej)” przedstawia głównie historię wydawnictw Depeche Mode opisaną na podstawie działalności około 60 polskich firm fonograficznych, które wydały w latach 1989-1994 na kasetach magnetofonowych m.in. albumy, single, maxi-single, bootlegi oraz albumy solowe członków Depeche Mode, dostępne ówcześnie m.in. w elbląskich kioskach Ruchu, na rynkach, w sklepach muzycznych umiejscowionych np. w Domu Handlowym „Jantar”, Hali Handlowej „Elzam” czy w sklepach wielobranżowych. 

    czytaj więcej
  • Neandertal

    Grupa powstała na początku lat 90. XX wieku. Pierwsze próby odbywały się w Klubie Środowisk Twórczych „Krypta”, w Kinie Orzeł czy w WOK. W Centrum Sztuki Galeria EL zarejestrowali materiał demonstracyjny pt. „Look And Go Away”. Wkrótce nastąpiły zmiany w składzie. Zespół rozpoczął także prace nad kolejnym materiałem demonstracyjnym pt. „Full Test Of Your Head”. Po tych wydarzeniach nastąpiła kolejna zmiana w zespole, kolejne próby i szlifowanie nowego materiału pt. „Start”.

    czytaj więcej