archiwum

Recenzje

Metropolia Jest Okey w Radiu Gdańsk, vol. 2, RG, NCK, 2017, (CD)

Dwupłytowy album „Metropolia Jest Okey w Radiu Gdańsk, vol. 2” zawiera nagrania zrealizowane w radiowym studiu w latach 2014-2015. Jak powiedział jeden z producentów koncertów – Kamil Wicik: „kompilacja miała z jednej strony promować zespoły trójmiejskie, a z drugiej strony ma pokazywać naszą działalność” (radiogdansk.pl). Świat jest mały, a muzyczny jeszcze mniejszy, czego przykładem jest zawarcie na krążku sporo elbląskiej krwi wydanej przez Dominika Bukowskiego, Marcina Gawdzisa, zespół Etna Kontrabande zawierający w składzie Marcina „Siekiera” Siekierkę znanego m.in. z elbląskiego Peaceful Cooperation, ale na płycie nie usłyszymy jego gry oraz zespół Sounds Like The End Of The World.


Jakby tego jeszcze było mało, to drugi z producentów koncertów Radosław Jachimowicz (NCK) urodził się także w Elblągu. Do "lokalnego" kotła można wrzucić także Przemka Dyakowskiego, który romansował z el jazzem i niejednokrotnie grywał w MDK czy w Krypcie z elbląskimi muzykami.

 

 

Wybór totalnie subiektywny i bardzo spontaniczny: Blindead & Piotr Grudziński – „Ab7sence” (feeling à la Mad Season czy Pearl Jam. Chyba najlepsze dla mnie...), Funkloopy – „Zaloguj się na parkiet” (m.in. za wokal i sakso-trąbkową sekcję), Czarne Kwiaty – „Marzyciele” (wipersowski riff), State Urge – „Before the dawn” (nie jestem fanem Pink Floyd ale momenty były), Etna Kontrabande – „Betonowa kwestia” (naturalnie za bujanie), Przemek Dyakowski & Take It Easy – „Mr. D” (nadal bez rozczarowania), Maria Ka – „Gdybyś” (za barwę i urodę, chociaż P.J. Harvey już mi się osłuchała), Olo Walicki Kaszebe II – „Kontrabas” – „Kontrabas to moje jarzmo i jazzowy krzyż. Ja wiem, że Jezus miał gorzej, bo mnie przynajmniej nie biją” (...). Inni wykonawcy prezentują się równie ciekawie.

 

Pomimo rozpiętości stylistycznej nastrój kompilacyjny został sensownie dobrany i dlatego nie nuży nawet z braku innych ciekawych trójmiejskich i okolicznych zespołów, ale wiem, że niektóre z nich zostały już udokumentowane chociażby na składankach Nasiono Records czy Gdynia w Stereo. Kompilacja nie jest na sprzedaż. Jak ją zdobyć? Śledźcie konkursy w Radiu Gdańsk i Nadbałtyckie Centrum Kultury.

 

 

KB, www.muzycznyelblag.pl, 10.03.2017, ©

  • Akordeonu Mégéjų Orkestras. Bażantarnia 2017

    Elbląskie Towarzystwo Kulturalne zaprasza na pierwszy koncert XX Letniego Salonu Muzycznego – Bażantarnia 2017 na którym wystąpi „Orkiestra Miłośników Akordeonu”. Po raz pierwszy zagrała przed 9 laty jako orkiestra szkolna przy Szkole Sztuk Pięknych w Rudominie (Litwa). Twórcą, a zarazem dyrygentem jest Bogdan Voicinovic. 

    czytaj więcej
  • Metropolia Jest Okey w Radiu Gdańsk, vol. 2, RG, NCK, 2017, (CD)

    Dwupłytowy album „Metropolia Jest Okey w Radiu Gdańsk, vol. 2” zawiera nagrania zrealizowane w radiowym studiu w latach 2014-2015. Jak powiedział jeden z producentów koncertów – Kamil Wicik: „kompilacja miała z jednej strony promować zespoły trójmiejskie, a z drugiej strony ma pokazywać naszą działalność” (radiogdansk.pl). Świat jest mały, a muzyczny jeszcze mniejszy, czego przykładem jest zawarcie na krążku sporo elbląskiej krwi wydanej przez Dominika Bukowskiego, Marcina Gawdzisa, zespół Etna Kontrabande zawierający w składzie Marcina „Siekiera” Siekierkę znanego m.in. z elbląskiego Peaceful Cooperation, ale na płycie nie usłyszymy jego gry oraz zespół Sounds Like The End Of The World.

    czytaj więcej
  • Dyskografia Depeche Mode w polskiej fonografii

    Artykuł „Dyskografia Depeche Mode w polskiej fonografii (oficjalnej i pirackiej)” przedstawia głównie historię wydawnictw Depeche Mode opisaną na podstawie działalności około 60 polskich firm fonograficznych, które wydały w latach 1989-1994 na kasetach magnetofonowych m.in. albumy, single, maxi-single, bootlegi oraz albumy solowe członków Depeche Mode, dostępne ówcześnie m.in. w elbląskich kioskach Ruchu, na rynkach, w sklepach muzycznych umiejscowionych np. w Domu Handlowym „Jantar”, Hali Handlowej „Elzam” czy w sklepach wielobranżowych. 

    czytaj więcej
  • Neandertal

    Grupa powstała na początku lat 90. XX wieku. Pierwsze próby odbywały się w Klubie Środowisk Twórczych „Krypta”, w Kinie Orzeł czy w WOK. W Centrum Sztuki Galeria EL zarejestrowali materiał demonstracyjny pt. „Look And Go Away”. Wkrótce nastąpiły zmiany w składzie. Zespół rozpoczął także prace nad kolejnym materiałem demonstracyjnym pt. „Full Test Of Your Head”. Po tych wydarzeniach nastąpiła kolejna zmiana w zespole, kolejne próby i szlifowanie nowego materiału pt. „Start”.

    czytaj więcej
  • Elbląska fonografia w latach 1974-2015

    W styczniu 2016 r. ukazał się drukiem „Rocznik Elbląski, Tom XXVI”, 2015, Wydawnictwo Wilk Stepowy, Polskie Towarzystwo Historyczne, Biblioteka Elbląska im. C. Norwida. Publikacja zawiera wiele interesujących artykułów np. „Kino w Elblągu w latach 1945-2007” Marka Andrzejewskiego oraz „Elbląska fonografia w latach 1974-2015” Krzysztofa Bidzińskiego w którym przeczytamy w dość obszernym skrócie o 41-letniej historii elbląskiej fonografii na przykładzie dorobku fonograficznego rodowitych muzyków działających lokalnie i na wyjeździe. Sprawdź także uaktualnienie tekstu Elbląska fonografia w XX i XXI wieku.

    czytaj więcej