archiwum

Wydawnictwa

Polskie Firmy Fonograficzne 2 (e-book)

W styczniu 2016 r. ukazało się drugie, uzupełnione wydanie książki Krzysztofa Bidzińskiego „Polskie Firmy Fonograficzne” opublikowanej w wersji cyfrowej (e-book) przez Music Press & Media. W przygotowaniu wersja CD i papierowa. „Polskie firmy fonograficzne” to pierwsza i jedyna w kraju książka opisująca 117 lat historii polskiej fonografii. Na 320 stronach spisano w układzie encyklopedycznym dzieje ponad 1200 szeroko pojętych polskich firm fonograficznych, funkcjonujących w latach 1899-2016 wydających muzykę z każdego gatunku muzycznego. Oprócz firm przedstawiono także działalność m.in. organizacji BIEM, SAWP, STOART, ZAiKS, ZAKR, ZKP, ZPAV oraz Składnicy Księgarskiej i Domu Książki. Z tekstu dowiemy się o funkcjonowaniu głównie polskiego rynku fonograficznego w przeszłości i obecnie. Publikacja w przyszłości będzie aktualizowana.


Publikacja zawiera rozbudowane historie firm, cytaty archiwalne i aktualne z prasy muzycznej, autorskie wywiady przeprowadzone przez K. Bidzińskiego w latach 2013-2016 na temat funkcjonowania polskiego rynku fonograficznego z wydawcami, wieloletnimi dziennikarzami muzycznymi, producentami, muzykami czy animatorami współpracującymi m.in. z Atomic TV, TVP, Antyradiem, Polskim Radiem 3, PR 4, Rozgłośnią Harcerską, Radiostacją, Jarocin, CGM, Machina, Brum, Plastik, Black Flames Magazine, Morbid Noizz Magazine, Thrash’em All, Metal Hammer, Pagan Records, Mroczna Strefa, z wydawcami m.in. z firm QQRYQ Productions/Zine, Rovers & Arlekin/Zine, Izabelin Studio/Universal Music Polska/ZPAV, Zic Zac Music Company/BMG Ariola Poland, Wielkie Joł, RPS Enterteyment, Polskie Nagrania „Muza”, Ghostmaniac/Furia Musica/Old Skull. Przeprowadzono wywiad z piratem fonograficznym z lat 90., store managerem Empik-u, właścicielem sklepu muzycznego Bis Art oraz z kierownikiem Wydziału Nagrań Mechanicznych z ZAiKS-u. Publikacja jest także podparta wiedzą doświadczonych producentów, wydawców, dziennikarzy, muzyków aktywnych w latach 1950-2016.


Książka zawiera 11 rozdziałów:

  

   „Historia polskiej fonografii w zarysie” – rozdział zawiera wywiady z przedstawicielami różnych środowisk muzycznych, wieloletnimi dziennikarzami, wydawcami, muzykami i producentami. Wywiadów udzielili: Marek Kościkiewicz – muzyk, wokalista, kompozytor, autor tekstów, producent muzyczny. Współzałożyciel grupy De Mono i pisma „Machina”. Szef wytwórni fonograficznej Zic Zac Music Company oraz dyrektor zarządzający BMG Ariola Poland. Andrzej Puczyński – muzyk, realizator dźwięku, kompozytor, producent, lider grupy Exodus. Założyciel Izabelin Studio. Dyrektor generalny PolyGram Polska/Universal Music Polska, przewodniczący zarządu Związku Producentów Audio-Video. Walter Chełstowski – reżyser, producent programów i widowisk telewizyjnych. Twórca i organizator festiwalu w Jarocinie, właściciel studia CCS, pomysłodawca kompanii ITC, wydawca programu „30 Ton – Lista, Lista, Lista przebojów” w TVP 2, założyciel portalu CGM.PL, współzałożyciel Fundacji WOŚP. Hieronim „Hirek” Wrona – DJ, DVJ, współpracownik Polskiego Radia 3, PR 4, prezenter muzyczny Teleexpressu. Współzałożyciel B.E.A.T. Records, Pink Crow Records. Twórca Hip-Hop Opola. Współorganizator, reżyser, współprowadzący uroczystości wręczenia nagród „Fryderyk”. Współautor książki „Dusza, rytm, ciało. Leksykon muzyki r&b i soul”.

       Tomasz Żąda – dziennikarz muzyczny, telewizyjny i radiowy, prezenter, konferansjer. Od 1990 r. związany z Polskim Radiem 3, PR 4 magazyn „Między Nami”. W TVP współprowadził programy m.in. „Luz”, „Rower Błażeja”, pisał dla magazynu Brum.

       Tomasz „Maniac” Zrąbkowski – publikował m.in. w Brumie cykl „Dance macabre”, Plastiku, Sztandarze Młodych, Machinie, Nuta.pl, Black Flames Magazine, wydawca zina Cold, prowadził wydawnictwa fonograficzne, dystrybucje: Ghostmaniac, Furia Musica, Perun, obecnie Old Skull. Maria Wojciechowicz – doktor nauk humanistycznych w zakresie historii, temat dysertacji: Przemysł fonograficzny w Polsce w latach 1918-1955. Główny specjalista ds. zasobów fonograficznych w Polskich Nagraniach „Muza”. Autorka artykułów i referatów o fonografii i ochronie dziedzictwa kulturowego.

      Dariusz „Para” Paraszczuk – gitarzysta basowy, wokalista. Grał m.in. w Sedes, Para Wino. Współpracował m.in. z Anją Orthodox (Closterkeller), „Titusem” (Acid Drinkers), „Peterem” (Vader), „Siczką” (KSU), „Kacprem” (Proletaryat).

     Jarosław „Anzelmo” Giers – prowadzi „Rzeźnię” w Antyradiu. W przeszłości związany z Rozgłośnią Harcerską, Radiostacją, magazynem Thrash'em All, SPV Poland. W Atomic TV prowadził program „Bunkier”. Wojciech „Diovis” Szymański – współpracował m.in. z Morbid Noizz Magazine, Pagan Records, prowadził audycję „Mroczna Strefa” w Radio Grudziądz, prowadzi serwis Mroczna Strefa, Dark Zone Productions.

        „Muzyka pod okiem ZAiKS-u” wywiad z Grzegorzem Burakiewiczem, kierownikiem Wydziału Nagrań Mechanicznych w Stowarzyszeniu Autorów ZAiKS – odpowiada m.in. za negocjowanie, przygotowywanie i realizację umów licencyjnych dla producentów nośników MC/CD/DVD, inkaso, podział wynagrodzeń autorskich, współdziałanie z policją, służbami celnymi, prokuraturą, a także ZPAV-em w zwalczaniu naruszeń prawa autorskiego.

        „Cenzura prewencyjna Empiku” – store manager zdradza szczegóły współpracy Empiku z  wydawcami i dystrybutorami.

        „Fonografia pod piracką banderą” – wywiad z wydawcą nielicencyjnych kaset działającym na początku lat 90. nie tylko w Polsce.

        „Produkcje rapowe dla kolekcjonerów” – wywiad z Kamilem „Jakuzą” Jaczyńskim dyrektorem w firmie Wielkie Joł (wykładowca w Hip-Hop Akademii, Akademii Menedżerów Muzycznych i Polskiej Akademii Nauk. Sędzia ogólnopolskich bitew w stylu wolnym – WBW, publikował m.in. w Hip-Hop, Ślizg, Blek, Trendy) oraz raperem Ryszardem „Peją” Andrzejewskim z RPS Enterteyment (współwłaściciel marki odzieżowej „Terrorym”, założyciel Slums Attack,  współzałożyciel Ski Skład i Lutawhuiklik. W 2002 r. wraz z zespołem otrzymał nagrodę polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyk).

        „Niezależny biznes i esbeckie ksero” – Piotr „Pietia” Wierzbicki – współprowadził QQRYQ Productions/Zine, w latach 90. zainicjował „Krajową Giełdę Czadową” w klubie Hybrydy. Jako DJ Bigos prowadził audycję „Zgrzyt” m.in. w Rozgłośni Harcerskiej, Radiostacji czy w Polskim Radiu Euro. „Kolumnę Pietii” prowadził w pismach Mać Pariadka, Dead Press oraz  Wojciech Sawiński (współprowadził wydawnictwo Rovers & Arlekin, edytował fanzin Arlekin, Arle-zine, współprowadził audycję w Radiu Wałbrzych i w polonijnym Radiu w Nowym Jorku) opowiadają m.in. o działalności wydawniczej w środowisku hc/punk na przełomie lat 80/90 i lata późniejsze, utarczki z ZAiKS’em, przemyt fonogramów.

       „Fiat pełen longplayów. Sklep muzyczny Bis Art” – historia sklepu Dariusza Bociana – Kierownik Wydziału Kultury w Zarządzie Wojewódzkim ZSMP, kierownik delegatury Bałtyckiej Agencji Artystycznej BART, Instruktor w Miejskim Domu Kultury. Organizator imprez kulturalnych i rekreacyjnych. Jako fotograf współpracował z Krajową Agencją Wydawniczą.

   „Serwisy i sklepy streamingowe” – wykaz najważniejszych serwisów umożliwiających sprzedaż i promocję muzyki cyfrowej w Internecie dostępnych m.in. w Polsce.

    „LP, MC, CD, DVD – ceny, wymiary, nakłady” – na przykładzie kaset magnetofonowych, płyt kompaktowych i winylowych oraz pocztówek dźwiękowych przedstawiono w zarysie koszty nośników, producentów oraz rozmiary fonogramów.

       „Listy przebojów i sprzedaży fonogramów w notowaniach prasy muzycznej” – muzyka nie istnieje bez list przebojów i reklamy. Kto był ulubieńcem słuchaczy oraz jak sprzedawały się polskie i zachodnie fonogramy dowiemy się z kilkudziesięciu wykazów notowań list przebojów emitowanych przez stacje radiowe, telewizyjne i Internet oraz publikowane w prasie muzycznej.

      „Polskie firmy fonograficzne z lat 1899-2016” – rozdział zawiera 1223 haseł o firmach fonograficznych z lat 1899-2016 spisanych w układzie encyklopedycznym (rozbudowane artykuły, cytaty, spis albumów, dystrybucje) prowadzonych m.in. przez profesjonalne firmy, polskie oddziały zachodnich koncernów, stowarzyszenia, uniwersytety, osoby prywatne, niezależne firmy, piratów, charytatywne wytwórnie akademickie, studenckie niezależne i opozycyjne oficyny działające poza cenzurą, sklepy, kluby i czasopisma muzyczne oraz stacje radiowe. W skrócie - kto wydawał cokolwiek w Polsce, może odnaleźć siebie w książce. Rozdział zawiera o 313 więcej firm niż w pierwszym wydaniu książki (2014 r.) oraz trzy nowe rozdziały.

      

 

K. Bidziński, Polskie firmy fonograficzne, Music Press & Media, Elbląg 2016, s. 320. (e-book, PDF), ISBN 978-83-929158-3-6

 

K. Bidziński, Polish Record Labels, Music Press & Media, Poland, Elbląg 2016, s. 320. (e-book, PDF). – A book about the history of polish labels 1899-2016: distributions, wholesale, producers LP, MC, CD, DVD, music organizations.

 

K. Bidziński, Polnisch Plattenfirmen, Music Press & Media, Polen, Elbląg 2016, s. 320. (e-book, PDF). – Ein Buch über die Geschichte der polnischen plattenfirmen 1899-2016: verteilung, großhändler, hersteller LP, MC, CD, DVD, musikorganisationen.

 

 

Książka do nabycia pod adresem:

redakcja@muzycznyelblag.pl lub musicpress@tlen.pl

 

 

Recenzja pierwszego wydania:

M. Małek, 13.04.2014

www.muzyka.pl/recenzje/pokaz/885/krzysztof_bidzinski_polskie_firmy_fonograficzne.html

 

     Wielu z was pyta o papierową edycję książki „Polskie Firmy Fonograficzne”. Informujemy, że obecnie książka została wydana w formie cyfrowej (e-book, PDF) z możliwością własnego druku. Na życzenie czytelników wyprodukowaliśmy egzemplarz wzorcowy. Format np. A4, oprawa twarda, napisy na okładce (kolor, wielkość) w zależności od uznania czytelnika i możliwości producenta. Taką produkcję czyta się wygodnie, a estetyczny wygląd zachęca do umieszczenia na półce. Polecamy taki format zwolennikom książki papierowej. 

  • Dyskografia Depeche Mode w polskiej fonografii

    Artykuł „Dyskografia Depeche Mode w polskiej fonografii (oficjalnej i pirackiej)” przedstawia głównie historię wydawnictw Depeche Mode opisaną na podstawie działalności około 60 polskich firm fonograficznych, które wydały w latach 1989-1994 na kasetach magnetofonowych m.in. albumy, single, maxi-single, bootlegi oraz albumy solowe członków Depeche Mode, dostępne ówcześnie m.in. w elbląskich kioskach Ruchu, na rynkach, w sklepach muzycznych umiejscowionych np. w Domu Handlowym „Jantar”, Hali Handlowej „Elzam” czy w sklepach wielobranżowych. 

    czytaj więcej
  • Neandertal

    Grupa powstała na początku lat 90. XX wieku. Pierwsze próby odbywały się w Klubie Środowisk Twórczych „Krypta”, w Kinie Orzeł czy w WOK. W Centrum Sztuki Galeria EL zarejestrowali materiał demonstracyjny pt. „Look And Go Away”. Wkrótce nastąpiły zmiany w składzie. Zespół rozpoczął także prace nad kolejnym materiałem demonstracyjnym pt. „Full Test Of Your Head”. Po tych wydarzeniach nastąpiła kolejna zmiana w zespole, kolejne próby i szlifowanie nowego materiału pt. „Start”.

    czytaj więcej
  • Elbląska fonografia w latach 1974-2015

    W styczniu 2016 r. ukazał się drukiem „Rocznik Elbląski, Tom XXVI”, 2015, Wydawnictwo Wilk Stepowy, Polskie Towarzystwo Historyczne, Biblioteka Elbląska im. C. Norwida. Publikacja zawiera wiele interesujących artykułów np. „Kino w Elblągu w latach 1945-2007” Marka Andrzejewskiego oraz „Elbląska fonografia w latach 1974-2015” Krzysztofa Bidzińskiego w którym przeczytamy w dość obszernym skrócie o 41-letniej historii elbląskiej fonografii na przykładzie dorobku fonograficznego rodowitych muzyków działających lokalnie i na wyjeździe. Sprawdź także uaktualnienie tekstu Elbląska fonografia w XX i XXI wieku.

    czytaj więcej
  • ARS

    Przed założeniem grupy ARS (z łaciny - sztuka) Wojciech Niedzielski muzykował w formacjach Szejtlandy, Depresion. Art Bit w składzie: Wojciech Niedzielski – gitara, trąbka; Jerzy Malicki – piano, puzon; Jerzy Zalewski – bas i Ryszard Rynkowski – śpiew, piano. Występowali m.in. w Zakładowym Domu Kultury „Zamech” przy ul. Stoczniowej. Na zaproszenie Mateusza Święcickiego w 1970 r. wzięli udział w widowisku muzycznym "Gdy zabrzmią trąbek dźwięki...", które odbyło się w Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie i Elblągu. Z przedstawieniem występowali również w Kętrzynie oraz innych teatrach do końca kwietnia 1970 r. W 1971 r. Wojciech Niedzielski wraz z Leszkiem Malickim wyjechali do Warszawy i dalej pod szyldem ARS w składzie już elbląsko-warszawskim kontynuowali działalność.

    czytaj więcej
  • LILI LILIANA – „Szczaw”, 2014, (CD)

    Nie jest to przypadek odosobniony, bowiem katalogi polskich niskonakładowych wydawców fonograficznych od lat obfitują w podobnie wydane produkcje. „Szczaw” Liliany to własnoręcznie wykonana okładka (digipack) z szarej tektury, pomalowana (jeszcze pachnie!) w fioletowo-zielone, niby od niechcenia paski z ręcznie wpisanymi danymi. W środku znajdziemy już drukowaną, rozkładaną mini książeczkę z tekstami i zdjęciami tworzącą (biorąc pod uwagę kierunek studiów Ady) filmowe kadry. Grzbiet przewiązano sznurkiem, a może kawałkiem włosów? Lili Liliana oprócz tego, że oczywiście śpiewa (po polsku!), gra na gitarze, perkusji, pianinie, dzwonkach i innych bliżej nie określonych instrumentach, a także odpowiada za produkcję albumu, który został zarejestrowany w domowym studiu.

    czytaj więcej