Artykuł „Fonografia pod piracką banderą w latach 1989-1994” opisuje głównie zmiany w prawie autorskim na polskim rynku fonograficznym w latach 1989-1994, jakie ustawy umożliwiły liberalny handel m.in. nośnikami fonograficznymi. Przeczytamy o stratach polskiego rynku fonograficznego, statystykach Komendy Stołecznej Policji i Głównego Inspektoratu Celnego w akcjach przeciwko piratom, a także o sprzedaży kaset magnetofonowych i płyt kompaktowych na targowiskach miejskich w Elblągu i Warszawie. Jaki najczęściej repertuar zachodni kopiowali piraci i jak walczyły z nimi legalne firmy fonograficzne. Uzupełnieniem tekstu, nie do końca historycznego problemu, są wywiady m.in. z pracownikiem ZAiKS-u (prawo, umowy), piratem fonograficznym z lat 90. (nielegalne kopiarnie, rynek zbytu) oraz wypowiedzi wydawców m.in. na temat obecnej sytuacji fonograficznej nie tylko w Polsce.
Tytuł artykułu „Fonografia pod piracką banderą w latach 1989-1994” różni się treścią zawartą w książce „Polskie firmy fonograficzne (1899-2016)” w której znajduje się podobnie zatytułowany rozdział.
K. Bidziński, „Fonografia pod piracką banderą w latach 1989-1994”, Music Press & Media, Elbląg 2015, s. 13. Wydanie: 23.02.2015.
Tekst w formie cyfrowej (PDF) można zamówić pod adresem: redakcja@muzycznyelblag.pl
Hologram pochodzi z okładki kasety: Björk – „Selmasong”, (Polydor, Universal Music Polska). Fot. KB/ME Multimedia, © 2015, www.muzycznyelblag.pl
20 lutego 2025 r. ukazała się na płycie kompaktowej składanka Radio EL 94,10 FM. Archiwalne Audycje Radia Elbląg (1992-2012) w nakładzie 100 egzemplarzy. Do pierwszych 30 szt. dołączono unikatową naklejkę Radio EL 92,60 FM. Na płycie usłyszycie m.in. fragmenty audycji, dżingli, miks tematycznych reklam charakterystycznych dla Radia EL oraz różne studyjne smaczki oddające ducha czasom gdy wielu z nas ustawiało na odbiorniku falę 94,10 FM.
czytaj więcejW najnowszym numerze czasopisma Metal Hammer (404/2025), przeczytacie recenzję Metal Elbląg Compilation zawierającą nagrania grup: Christ's Flesh, Immemorial, Trauma, Aeonian, Chemia, Dar Semai, Thanatos, Lafayn, Demise, Ultrax, Enter Chaos, Neandertal, Mistrust. Pismo do zdobycia w salonach prasowych oraz w sieci. Polecamy!
czytaj więcejW najnowszym e-magazynie JazzPRESS 1-2/2025 znajdziecie recenzję Piotra Zdunka o książce „Elbląska Encyklopedia Muzyczna”. W numerze przeczytacie m.in. także wywiady z Przemysławem Dyakowskim, Pauliną Owczarek i Martą Goluch. Wspomienie: Quincy Jones, Roy Haynes, Lou Donaldson oraz recenzje płyt: Pata Methenya, Michała Urbaniaka, Moniki Borzym czy Ross Bellenoit. Polecamy!
czytaj więcejPo 30 latach od wydania na kasecie magnetofonowej składanki „Teraz My, Reszta Może Poczekać, Elbląg '94”, w grudniu 2024 r. ukazała się jej reedycja na płycie kompaktowej! Oprócz nagrań grup: Quiet, Labirynt, Laputita, Bigriss, Epic, Neandertal, Sun In The Glass, Kaptur Mnicha, Funk Jello, Trauma na kompilacji usłyszycie także wywiady z inicjatorami i wydawcami składanek Edwardem Mołodziejko, Markiem Nowosadem i Krzysztofem Bidzińskim, którzy opowiedzieli m.in. o historii powstania kompilacji z 1994 i 2009 r. Nakład wydawnictwa jest limitowany. Zainteresowanych zapraszamy do kontaktu!
czytaj więcej24 października 2024 r. ukazała się składanka Metal Elbląg Compilation z 13 elbląskimi zespołami z różnych odmian metalu wydana przez Elbląskie Archiwum Muzyczne. Na płycie kompaktowej (CD) usłyszymy: Christ's Flesh, Immemorial, Trauma, Aeonian, Chemia, Dar Semai, Thanatos, Lafayn, Demise, Ultrax, Enter Chaos, Neandertal, Mistrust. Kompilacja została wydana w limitowanym nakładzie. Szczegóły o wydawnictwie: redakcja@muzycznyelblag.pl lub Muzyczny Elbląg (Facebook) / Elbląska Encyklopedia Muzyczna (Facebook). Zapraszamy do kontaktu!
czytaj więcej