archiwum

Artykuły

Fonografia pod piracką banderą

Artykuł „Fonografia pod piracką banderą w latach 1989-1994” opisuje głównie zmiany w prawie autorskim na polskim rynku fonograficznym w latach 1989-1994, jakie ustawy umożliwiły liberalny handel m.in. nośnikami fonograficznymi. Przeczytamy o stratach polskiego rynku fonograficznego, statystykach Komendy Stołecznej Policji i Głównego Inspektoratu Celnego w akcjach przeciwko piratom, a także o sprzedaży kaset magnetofonowych i płyt kompaktowych na targowiskach miejskich w Elblągu i Warszawie. Jaki najczęściej repertuar zachodni kopiowali piraci i jak walczyły z nimi legalne firmy fonograficzne. Uzupełnieniem tekstu, nie do końca historycznego problemu, są wywiady m.in. z pracownikiem ZAiKS-u (prawo, umowy), piratem fonograficznym z lat 90. (nielegalne kopiarnie, rynek zbytu) oraz wypowiedzi wydawców m.in. na temat obecnej sytuacji fonograficznej nie tylko w Polsce.


Tytuł artykułu „Fonografia pod piracką banderą w latach 1989-1994” różni się treścią zawartą w książce „Polskie firmy fonograficzne (1899-2016)” w której znajduje się podobnie zatytułowany rozdział.

 

K. Bidziński, „Fonografia pod piracką banderą w latach 1989-1994”, Music Press & Media, Elbląg 2015, s. 13. Wydanie: 23.02.2015.

 

 

Tekst w formie cyfrowej (PDF) można zamówić pod adresem: redakcja@muzycznyelblag.pl

 

 

Hologram pochodzi z okładki kasety: Björk – „Selmasong”, (Polydor, Universal Music Polska). Fot. KB/ME Multimedia, © 2015, www.muzycznyelblag.pl