archiwum

Artykuły

Fonografia w PRL

Tekst popularnonaukowy „Fonografia w PRL” zawiera w pigułce historię polskiej fonografii w latach 1945-1990 w oparciu o firmy państwowe, polonijne, opozycyjne czy studenckie. Opisano przemiany prawne w kontekście fonografii w PRL, dobór repertuaru, nakłady albumów, krajowe i zachodnie tłocznie, surowiec, nośniki, ceny albumów, singli czy nośników czystych. Przedstawiono bilans Składnicy Księgarskiej obejmujący LP, EP i SP, a także zarys działalności firm m.in. Odeon, Polskie Nagrania Muza, Tonpress/KAW, Wifon, Pronit, Helicon, Poljazz, Chemitex – Stilon, ZWiN PZN, Klub Płytowy Razem, MAK ZSMP, Veriton. Przeczytamy także o przedsiębiorstwach polonijno-zagranicznych: Polmark, Polfrakt, Polton, Rogot, Merimpex, Arston, Savitor.


O inicjatywach studenckich: ALMA-ART – Akademickie Biuro Kultury i Sztuki Zrzeszenia Studentów Polskich (ABKiSz ZSP) Szczecin i Warszawa, Studencki Ośrodek Nagrań i Dokumentacji Dźwiękowej Akademickiego Radia Pomorze (FAMA, OPPA, Grand Festival Róbrege, Hybrydy), początki QQRYQ Tapes/Productions specjalizującej się w muzyce hardcore punk. Z tekstu dowiemy się także o wydawnictwach opozycyjnych m.in. ARKA, NOWA – Niezależna Oficyna Wydawnicza, NOWA KASETA – Niezależna Oficyna Wydawnicza, CDN Oficyna Fonograficzna, NOF – Niezależna Oficyna Fonograficzna, OPWM – Ośrodek Podziemnych Wydawnictw Muzycznych.

 

 

W tekście znajdziemy nowe opisy firm oraz zaktualizowane dane wymienionych firm z książki „Polskie firmy fonograficzne” wydanej w kwietniu 2014 r. Tekst „Fonografia w PRL” jest wstępem do aktualizacji ww. publikacji nad którą prace ruszają w marcu br.

 

 

K. Bidziński, „Fonografia w PRL”, Music Press & Media, Elbląg 2015, s. 22. Wydanie: 28.02.2015.

 

 

Tekst w formie cyfrowej (PDF) można zamówić pod adresem: redakcja@muzycznyelblag.pl

 

 

Fot. KB/ME Multimedia, © 2015, www.muzycznyelblag.pl