archiwum

Artykuły

Historia jazzu i big-beatu w Elblągu

1 października ukazała się publikacja popularnonaukowa „Historia jazzu i big-beatu w Elblągu” opracowana na podstawie badań przeprowadzonych w latach 2005-13 zawartych częściowo w książce „Elbląska Encyklopedia Muzyczna (XIII-XXI w.)”, w oparciu o aktualne wywiady z animatorami, muzykami lokalnymi i przyjezdnymi, a także na podstawie analizy kronik, archiwów zakładowych i prywatnych, prasy lokalnej, ogólnopolskiej i zagranicznej. Praca rzuca nowe światło na tematykę jazzu i big-beatu w Elblągu w latach 1950-2014 w odniesieniu do działań lokalnych, krajowych i zagranicznych. 


Z tekstu dowiemy się co łączy EL-Klub Jazzu Tradycyjnego czyli obecną Kryptę z liverpoolskim The Cavern Club, dlaczego debiutancki koncert Czerwonych Gitar w Elblągu był reklamowany jako Pięciolinie, dlaczego elbląskie mieszkanie Stanisława Cejrowskiego w latach 60. było „konstelacją gwiazd pierwszej wielkości”, jaka firma fonograficzna wygrała w konkursie na najlepszą okładkę w I Międzynarodowej Wystawie Kopert Płyt Jazzowych oraz kim zainteresowała się Służba Bezpieczeństwa za 200 dolarów. Ponadto przeczytamy o Radiowej Agencji Młodych w Radio Studio Zamech", big-beacie na elbląskim „Non-Stopie”, mszach beatowych, związkach ZPSM z jazzem oraz o jakości elbląskich jazzmanów, fonografii i działalności muzycznej w klubach np. Kosmos, NOT, Zamech, Pegaz, Krypta (Mała Akademia Jazzu, Zaduszki Jazzowe, Mikołajki Bluesowe, Pomorska Jesień Jazzowa, jam session), pubach, kawiarniach i instytucjach promujących jazz i big-beat w Elblągu.

 

Praca zawiera archiwalne i aktualne wypowiedzi m.in.: Keef’a Hartley’a z The Artwoods, Peter’a Carney’a z The London Beats (w 1965 r. odbyła się wspólna trasa koncertowa The London Beats i Niebiesko-Czarnych po Polsce, grali także w Elblągu), Wojciecha Kordy (Niebiesko-Czarni), Jerzego Kosseli (Pięciolinie, Czerwone Gitary), Jany Kras-Kosseli (DJ), Zbigniewa Namysłowskiego, Przemysława Dyakowskiego, Stanisława Cejrowskiego (EL-Klub Jazzu Tradycyjnego, Polskie Stowarzyszenie Jazzowe, Jazz Jamboree, Jazz Jantar, Złota Tarka), Jerzego Wojewskiego (ETK, Czerwona Oberża, EL-Klub Jazzu Tradycyjnego, Galeria EL), Jerzego Błeszyńskiego (ETK, POPS, EL-Klub Jazzu Tradycyjnego, DJ, fotograf), Niny Błeszyńskiej-Wojewskiej (EL-Klub Jazzu Tradycyjnego), Jacka Sroczyńskiego (EL-Klub Jazzu Tradycyjnego), Teresy Wojcinowicz (ZDK „Zamech”, Elbląskie Towarzystwo Kulturalne, Radio EL), Anny Selke (Klub Środowisk Twórczych „Krypta”, Krużganek), Konrada Kosacza (fotograf Special Jazz Sextet), Juliusza Marka (TV Elbląska), Romana Knittera (Impulsy, Monochord), Romana Krawczyka (Gryfy, Big Beat Combo), Tadeusza Rokickiego (DJ, Kabaret To Tu To Tam, Big Beat Combo) oraz cytaty i obfite przypisy umożliwiające dalszą pracę badawczą.

 

 

K. Bidziński, „Historia jazzu i big-beatu w Elblągu”, Elbląg 2014, s. 40, wyd. III (9.11.2014).

 

Trzecie wydanie tekstu w formie cyfrowej (PDF) można zamówić pod adresem: redakcja@muzycznyelblag.pl

 

 

  

Esencją jazzu jest blues. Po prostu mieć poczucie bluesa to tyle, co mieć poczucie jazzu”