1 października ukazała się publikacja popularnonaukowa „Historia jazzu i big-beatu w Elblągu” opracowana na podstawie badań przeprowadzonych w latach 2005-13 zawartych częściowo w książce „Elbląska Encyklopedia Muzyczna (XIII-XXI w.)”, w oparciu o aktualne wywiady z animatorami, muzykami lokalnymi i przyjezdnymi, a także na podstawie analizy kronik, archiwów zakładowych i prywatnych, prasy lokalnej, ogólnopolskiej i zagranicznej. Praca rzuca nowe światło na tematykę jazzu i big-beatu w Elblągu w latach 1950-2014 w odniesieniu do działań lokalnych, krajowych i zagranicznych.
Z tekstu dowiemy się co łączy EL-Klub Jazzu Tradycyjnego czyli obecną Kryptę z liverpoolskim The Cavern Club, dlaczego debiutancki koncert Czerwonych Gitar w Elblągu był reklamowany jako Pięciolinie, dlaczego elbląskie mieszkanie Stanisława Cejrowskiego w latach 60. było „konstelacją gwiazd pierwszej wielkości”, jaka firma fonograficzna wygrała w konkursie na najlepszą okładkę w I Międzynarodowej Wystawie Kopert Płyt Jazzowych oraz kim zainteresowała się Służba Bezpieczeństwa za 200 dolarów. Ponadto przeczytamy o Radiowej Agencji Młodych w Radio Studio „Zamech", big-beacie na elbląskim „Non-Stopie”, mszach beatowych, związkach ZPSM z jazzem oraz o jakości elbląskich jazzmanów, fonografii i działalności muzycznej w klubach np. Kosmos, NOT, Zamech, Pegaz, Krypta (Mała Akademia Jazzu, Zaduszki Jazzowe, Mikołajki Bluesowe, Pomorska Jesień Jazzowa, jam session), pubach, kawiarniach i instytucjach promujących jazz i big-beat w Elblągu.
Praca zawiera archiwalne i aktualne wypowiedzi m.in.: Keef’a Hartley’a z The Artwoods, Peter’a Carney’a z The London Beats (w 1965 r. odbyła się wspólna trasa koncertowa The London Beats i Niebiesko-Czarnych po Polsce, grali także w Elblągu), Wojciecha Kordy (Niebiesko-Czarni), Jerzego Kosseli (Pięciolinie, Czerwone Gitary), Jany Kras-Kosseli (DJ), Zbigniewa Namysłowskiego, Przemysława Dyakowskiego, Stanisława Cejrowskiego (EL-Klub Jazzu Tradycyjnego, Polskie Stowarzyszenie Jazzowe, Jazz Jamboree, Jazz Jantar, Złota Tarka), Jerzego Wojewskiego (ETK, Czerwona Oberża, EL-Klub Jazzu Tradycyjnego, Galeria EL), Jerzego Błeszyńskiego (ETK, POPS, EL-Klub Jazzu Tradycyjnego, DJ, fotograf), Niny Błeszyńskiej-Wojewskiej (EL-Klub Jazzu Tradycyjnego), Jacka Sroczyńskiego (EL-Klub Jazzu Tradycyjnego), Teresy Wojcinowicz (ZDK „Zamech”, Elbląskie Towarzystwo Kulturalne, Radio EL), Anny Selke (Klub Środowisk Twórczych „Krypta”, Krużganek), Konrada Kosacza (fotograf Special Jazz Sextet), Juliusza Marka (TV Elbląska), Romana Knittera (Impulsy, Monochord), Romana Krawczyka (Gryfy, Big Beat Combo), Tadeusza Rokickiego (DJ, Kabaret To Tu To Tam, Big Beat Combo) oraz cytaty i obfite przypisy umożliwiające dalszą pracę badawczą.
K. Bidziński, „Historia jazzu i big-beatu w Elblągu”, Elbląg 2014, s. 40, wyd. III (9.11.2014).
Trzecie wydanie tekstu w formie cyfrowej (PDF) można zamówić pod adresem: redakcja@muzycznyelblag.pl
„Esencją jazzu jest blues. Po prostu mieć poczucie bluesa to tyle, co mieć poczucie jazzu”
20 lutego 2025 r. ukazała się na płycie kompaktowej składanka Radio EL 94,10 FM. Archiwalne Audycje Radia Elbląg (1992-2012) w nakładzie 100 egzemplarzy. Do pierwszych 30 szt. dołączono unikatową naklejkę Radio EL 92,60 FM. Na płycie usłyszycie m.in. fragmenty audycji, dżingli, miks tematycznych reklam charakterystycznych dla Radia EL oraz różne studyjne smaczki oddające ducha czasom gdy wielu z nas ustawiało na odbiorniku falę 94,10 FM.
czytaj więcejW najnowszym numerze czasopisma Metal Hammer (404/2025), przeczytacie recenzję Metal Elbląg Compilation zawierającą nagrania grup: Christ's Flesh, Immemorial, Trauma, Aeonian, Chemia, Dar Semai, Thanatos, Lafayn, Demise, Ultrax, Enter Chaos, Neandertal, Mistrust. Pismo do zdobycia w salonach prasowych oraz w sieci. Polecamy!
czytaj więcejW najnowszym e-magazynie JazzPRESS 1-2/2025 znajdziecie recenzję Piotra Zdunka o książce „Elbląska Encyklopedia Muzyczna”. W numerze przeczytacie m.in. także wywiady z Przemysławem Dyakowskim, Pauliną Owczarek i Martą Goluch. Wspomienie: Quincy Jones, Roy Haynes, Lou Donaldson oraz recenzje płyt: Pata Methenya, Michała Urbaniaka, Moniki Borzym czy Ross Bellenoit. Polecamy!
czytaj więcejPo 30 latach od wydania na kasecie magnetofonowej składanki „Teraz My, Reszta Może Poczekać, Elbląg '94”, w grudniu 2024 r. ukazała się jej reedycja na płycie kompaktowej! Oprócz nagrań grup: Quiet, Labirynt, Laputita, Bigriss, Epic, Neandertal, Sun In The Glass, Kaptur Mnicha, Funk Jello, Trauma na kompilacji usłyszycie także wywiady z inicjatorami i wydawcami składanek Edwardem Mołodziejko, Markiem Nowosadem i Krzysztofem Bidzińskim, którzy opowiedzieli m.in. o historii powstania kompilacji z 1994 i 2009 r. Nakład wydawnictwa jest limitowany. Zainteresowanych zapraszamy do kontaktu!
czytaj więcej24 października 2024 r. ukazała się składanka Metal Elbląg Compilation z 13 elbląskimi zespołami z różnych odmian metalu wydana przez Elbląskie Archiwum Muzyczne. Na płycie kompaktowej (CD) usłyszymy: Christ's Flesh, Immemorial, Trauma, Aeonian, Chemia, Dar Semai, Thanatos, Lafayn, Demise, Ultrax, Enter Chaos, Neandertal, Mistrust. Kompilacja została wydana w limitowanym nakładzie. Szczegóły o wydawnictwie: redakcja@muzycznyelblag.pl lub Muzyczny Elbląg (Facebook) / Elbląska Encyklopedia Muzyczna (Facebook). Zapraszamy do kontaktu!
czytaj więcej