Publikacja popularnonaukowa opisuje m.in. prywatne i państwowe firmy (Ruch, KAW/Tonpress, Pronit) zajmujące się wydawaniem pocztówek dźwiękowych (zwanych także Dźwiękowymi Kartami Reklamowymi). Z tekstu dowiemy się skąd pochodziły nagrania, jakie firmy tłoczyły i drukowały karty, o nakładach pocztówkowych singli, cenach oraz repertuarze. Ponadto, wywiady ze współpracownikami elbląskich studiów dźwiękowych z lat 60. i 70., którzy opowiedzieli m.in. o produkcji oraz współpracę Stanisława Cejrowskiego i EL-Klubu Jazzu Tradycyjnego ze Studiem Nagrań Dźwiękowych. Uwaga! Dwa teksty w jednym: „Pocztówki dźwiękowe”, Elbląg 2021. Polecamy tylko tę wersję!
O relikcie polskiej fonografii będącym muzycznym wehikułem czasu przeczytamy w wywiadzie z Ryszardem von Pilachowskim (Zamek w Przezmarku) opisującym proces powstawania pocztówek dźwiękowych w toruńskim zakładzie z lat 60. (Pocztówki Dźwiękowe, R. Pilachowski i S-ka, Toruń), konkurencji, pocztówkowych milionerach, prawach autorskich, sprzęcie, dystrybucji i tajemnicy galwanizacyjnej.
Zapoznamy się także z opinią Kierownika Wydziału Nagrań Mechanicznych w Stowarzyszeniu Autorów ZAiKS w Warszawie na temat państwowych i prywatnych manufaktur pocztówkowych działających w PRL-u, a także dlaczego tak popularne w latach 60. i 70. pocztówki dźwiękowe spotkały się z krytyką wiceprzewodniczącej Koła Wykonawców przy Związku Autorów i Kompozytorów Rozrywkowych (ZAKR) oraz artystów.
K. Bidziński, „Pocztówki dźwiękowe ze Studiów Nagrań Dźwiękowych”, Elbląg 2014, s. 14. (Wycofany!)
K. Bidziński, „Pocztówki dźwiękowe”, Elbląskie Archiwum Muzyczne, Elbląg 2021, s. 16. (Aktualny!)
W związku z zamówieniami jednocześnie dwóch tekstów o pocztówkach dźwiękowych, a napisanych w innych latach (w których częściowo temat się dublował), aby uniknąć powtórek treści, obecnie dwa teksty zostały zredagowane w jeden pt. „Pocztówki dźwiękowe”. W zasadzie merytorycznie wszystko jest to samo, ale z małymi aktualizacjami treści i nową redakcją. Tekst będzie co jakiś czas aktualizowany, ponieważ temat nie został wyczerpany. Polecamy obecnie tylko tę wersję artykułu o pocztówkach dźwiękowych!
Teksty w formie cyfrowej (PDF) można zamówić pod adresem: redakcja@muzycznyelblag.pl
Polecamy najnowszą recenzję „Elbląskiej Encyklopedii Muzycznej” w lutowym wydaniu pisma Teraz Rock – „Na ponad 400 stronach autor z niezwykłą drobiazgowością opisał uniwersum rockowe, Elbląga. Książka zainteresuje przede wszystkim osoby związane z Elblągiem, ale nie tylko, bo stamtąd pochodzą przecież Wanda Kwietniewska, Wojtek Balczun z Chemii, deathmetalowe ekipy Trauma i Demise czy punkowcy z Trepanacji Czaszki".
czytaj więcejZapraszamy do obejrzenia fotoreportażu z wernisażu wystawy Elbląskie Archiwalia Muzyczne, który odbył się 20 stycznia 2015 r., w „Galerii Na Schodach” w Warmińsko-Mazurskiej Bibliotece Pedagogicznej w Elblągu. Część zbiorów zostało w 2018 r. umieszczonych w czwartym multimedialnym wydaniu książki „Elbląska Encyklopedia Muzyczna”. Zdjęcia pochodzą z reportażu wyemitowanego w informacjach o godz. 18:30 na antenie TVP Olsztyn – Telewizji Polskiej S.A. Realizacja: Magdalena Detmer, Krzysztof Paluszyński.
czytaj więcejWywiad z Krzysztofem Bidzińskim na temat wystawy Elbląskie Archiwalia Muzyczne można było także posłuchać w Wiadomościach w Studio Elbląg Radia Olsztyn 103,4 MHz oraz w audycji Strefa Kultury na antenie Polskiego Radia Olsztyn 103,2 MHz i przez Internet. Wywiad przeprowadził Wojciech Chromy (Polskie Radio Olsztyn).
czytaj więcejW styczniu 2010 r., czytelnicy Dziennika Elbląskiego mogli wygrać w konkursie trzy egzemplarze multimedialnej książki „Elbląska Encyklopedia Muzyczna” autorstwa Krzysztofa Bidzińskiego. Pierwszą edycję książki wydano w 300 egzemplarzach na płycie kompaktowej (CD) przez Elbląskie Towarzystwo Kulturalne. Publikacja zawiera biogramy, zdjęcia, nagrania audio i wideo. Nakład wyczerpany! Obecnie dostępne jest piąte wydanie książki, które ukazało się w sierpniu 2018 r., opublikowane przez Elbląskie Archiwum Muzyczne. Zamówienia: redakcja@muzycznyelblag.pl. Polecamy serdecznie!
czytaj więcejSolowy projekt założony w 2015 roku przez Pawła „Lutzy” Poźniaka – śpiew, gitara, klawisze, komputer. W 2015 r. wystąpił podczas „Śniadania na trawie” na terenie Centrum Sztuki Galeria EL z akompaniamentem Macieja „Very” Olewniczaka – klawisze i Wiktora Piskorza – perkusja. Podczas koncertu zaprezentowali utwory: „Melayna” (Worm), „Tór de franz” (Melayna), „Snitch” i „Koty”. W październiku 2017 r. Loopcyfer wystąpił na Halloween Party po wernisażu Janusza „Gore77” Kozaka w klubie Mjazzga. Na swoim koncie ma także zarejestrowany własnym sumptem wideoklip do piosenki „Ekrany” opublikowany w serwisie YouTube.
czytaj więcej