Publikacja popularnonaukowa opisuje m.in. prywatne i państwowe firmy (Ruch, KAW/Tonpress, Pronit) zajmujące się wydawaniem pocztówek dźwiękowych (zwanych także Dźwiękowymi Kartami Reklamowymi). Z tekstu dowiemy się skąd pochodziły nagrania, jakie firmy tłoczyły i drukowały karty, o nakładach pocztówkowych singli, cenach oraz repertuarze. Ponadto, wywiady ze współpracownikami elbląskich studiów dźwiękowych z lat 60. i 70., którzy opowiedzieli m.in. o produkcji oraz współpracę Stanisława Cejrowskiego i EL-Klubu Jazzu Tradycyjnego ze Studiem Nagrań Dźwiękowych. Uwaga! Dwa teksty w jednym: „Pocztówki dźwiękowe”, Elbląg 2021. Polecamy tylko tę wersję!
O relikcie polskiej fonografii będącym muzycznym wehikułem czasu przeczytamy w wywiadzie z Ryszardem von Pilachowskim (Zamek w Przezmarku) opisującym proces powstawania pocztówek dźwiękowych w toruńskim zakładzie z lat 60. (Pocztówki Dźwiękowe, R. Pilachowski i S-ka, Toruń), konkurencji, pocztówkowych milionerach, prawach autorskich, sprzęcie, dystrybucji i tajemnicy galwanizacyjnej.
Zapoznamy się także z opinią Kierownika Wydziału Nagrań Mechanicznych w Stowarzyszeniu Autorów ZAiKS w Warszawie na temat państwowych i prywatnych manufaktur pocztówkowych działających w PRL-u, a także dlaczego tak popularne w latach 60. i 70. pocztówki dźwiękowe spotkały się z krytyką wiceprzewodniczącej Koła Wykonawców przy Związku Autorów i Kompozytorów Rozrywkowych (ZAKR) oraz artystów.
K. Bidziński, „Pocztówki dźwiękowe ze Studiów Nagrań Dźwiękowych”, Elbląg 2014, s. 14. (Wycofany!)
K. Bidziński, „Pocztówki dźwiękowe”, Elbląskie Archiwum Muzyczne, Elbląg 2021, s. 16. (Aktualny!)
W związku z zamówieniami jednocześnie dwóch tekstów o pocztówkach dźwiękowych, a napisanych w innych latach (w których częściowo temat się dublował), aby uniknąć powtórek treści, obecnie dwa teksty zostały zredagowane w jeden pt. „Pocztówki dźwiękowe”. W zasadzie merytorycznie wszystko jest to samo, ale z małymi aktualizacjami treści i nową redakcją. Tekst będzie co jakiś czas aktualizowany, ponieważ temat nie został wyczerpany. Polecamy obecnie tylko tę wersję artykułu o pocztówkach dźwiękowych!
Teksty w formie cyfrowej (PDF) można zamówić pod adresem: redakcja@muzycznyelblag.pl
O planach wydawniczych szóstej edycji „Elbląskiej Encyklopedii Muzycznej” posłuchacie w rozmowie Michaliny Rozbickiej z Krzysztofem Bidzińskim 9 maja o godz. 8:15, na antenie Polskiego Radia Elbląg 103,4 FM. Słuchajcie także w Internecie.
czytaj więcejZapraszamy we wtorek (30.04) od godz. 19:00 do słuchania audycji "Z innej bajki" w Radiu Malbork 90,4 FM w której m.in. wywiadu telefonicznego na temat elbląskiej sceny muzycznej i książki „Elbląska Encyklopedia Muzyczna” udzieli Krzysztof Bidziński. Zostaną zaprezentowano nagrania elbląskich wykonawców. W programie także: roots, reggae, punk, rock, hardcore, ska i muzyka alternatywna. Audycja trwa dwie godziny (19-21). Prowadzenie i realizacja: Grzegorz 'leoN' Nowaliński i Robert 'robak' Parafiniuk. Radia słuchaj także w sieci www.radiomalbork.fm. Polecamy!
czytaj więcejPrzedsiębiorstwo Handlu Zagranicznego „Baltona” założono w 1946 roku. W latach 80. XX wieku, Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Handlu Wewnętrznego (WPHW) i Przedsiębiorstwo Handlu Zagranicznego (PHZ) „Baltona” S.A., otworzyli w Elblągu nowy sklep towarowy. W sklepach wolnocłowych (Duty Free Shops) „Baltony” dostępny był sprzęt radiowo-telewizyjny, magnetofony i gramofony m.in. firm Fischer, Hitachi, Otake, Schneider, Sony. Kasety magnetofonowe, płyty winylowe, aparaty fotograficzne, a także papierosy, alkohole, słodycze, napoje, warzywa i owoce.
czytaj więcejPolecamy najnowszą recenzję „Elbląskiej Encyklopedii Muzycznej” w lutowym wydaniu pisma Teraz Rock – „Na ponad 400 stronach autor z niezwykłą drobiazgowością opisał uniwersum rockowe, Elbląga. Książka zainteresuje przede wszystkim osoby związane z Elblągiem, ale nie tylko, bo stamtąd pochodzą przecież Wanda Kwietniewska, Wojtek Balczun z Chemii, deathmetalowe ekipy Trauma i Demise czy punkowcy z Trepanacji Czaszki".
czytaj więcej