Ale co my tu mamy? Solowa płyta Joanny Kucharskiej „Congs” na co dzień m.in. basistka grupy Kiev Office, chociaż tak jak i reszta składu gra na wielu instrumentach w różnych konfiguracjach z grupami ze stajni Nasiono Records. Nie będę ukrywał, że do płyt nagranych przez kobiety podchodzę z ostrożnością ale być może uprzedzenia są zbędne, bowiem Kucharska zaciekawiła mnie nie tylko tekstami ale i muzycznie (w składzie mamy doświadczonych muzyków z którymi nie nagrywa się raczej złej muzyki, sprawdźcie ich dyskografie). Jest minimalizm, nie ma ścian dźwięku. Jest za to lirycznie, przestrzennie, akustycznie, smaczki elektroniczne (ale nie w stylu Palsecam).
Odbiorca ma wiele opcji na interpretację tekstów i raczej o to powinno w nich chodzić. Nie są „banalne”, bywają komiczne jak otaczająca nas rzeczywistość. „Autobus”, „Wielki Karaczan”, „Maj”, „Rower” – jeden z ciekawszych fragmentów: „Co to za bzdura zupełnie jak film Skurcza. Nie chcę Twoich bułek chociaż w brzuchu burczy. To na szczury trutka. Co to za bzdura, skąd tutaj ta burza? Nic nie mówisz ale chmurę masz dużą. Czy Ty mnie kochasz?”
Jest dwuznacznie. Kucharska kokietuje, intryguje, bawi się słowem...ale to dobrze wszak jest kobietą, ja tego oczekuję, niekoniecznie w sypialni ale i na koncercie. Pamiętacie PJ Harvey? Właśnie! Kucharska wstaje z łóżka, kręci się po domu, szykuje na uczelnię, jeździ po mieście rowerem, autobusem... i powstaje „Congs”.
Krzysztof Bidziński, www.muzycznyelblag.pl, 26.07.2013
W 2025 roku mija 20 lat działalności Elbląskiego Archiwum Muzycznego (Muzyczny Elbląg). W latach 2005-2025 wydano składanki z grupami lokalnymi i regionalnymi, książki drukowane i elektroniczne, organizowano koncerty, wystawy oraz audycje radiowe. Historia muzyczna Elbinga i Elbląga była prezentowana w prasie, radiu, telewizji i Internecie.
czytaj więcejKsiążka „Elbląskie fonogramy (1969-2025)” autorstwa Krzysztofa Bidzińskiego wydana przez Elbląskie Archiwum Muzyczne, na 140 stronach opisuje historię elbląskich solistów, zespołów, chórów i orkiestr, którzy na przestrzeni ponad 50 lat wydali autorskie nagrania na nośnikach fonograficznych m.in. na pocztówkach dźwiękowych, płytach winylowych (LP) i kompaktowych (CD/DVD), kasetach magnetofonowych (MC) i wideo (VHS), a także cyfrowo w serwisach streamingowych m.in. z gatunków: jazz, metal, reggae, rap, pop, rock, punk, klasyka, blues, elektronika, muzyka dawna, filmowa, disco, industrial, ambient, grunge.
czytaj więcej20 lutego 2025 r. ukazała się na płycie kompaktowej składanka Radio EL 94,10 FM. Archiwalne Audycje Radia Elbląg (1992-2012) w nakładzie 100 egzemplarzy. Do pierwszych 30 szt. dołączono unikatową naklejkę Radio EL 92,60 FM. Na płycie usłyszycie m.in. fragmenty audycji, dżingli, miks tematycznych reklam charakterystycznych dla Radia EL oraz różne studyjne smaczki oddające ducha czasom gdy wielu z nas ustawiało na odbiorniku falę 94,10 FM.
czytaj więcejW najnowszym numerze czasopisma Metal Hammer (404/2025), przeczytacie recenzję Metal Elbląg Compilation zawierającą nagrania grup: Christ's Flesh, Immemorial, Trauma, Aeonian, Chemia, Dar Semai, Thanatos, Lafayn, Demise, Ultrax, Enter Chaos, Neandertal, Mistrust. Pismo do zdobycia w salonach prasowych oraz w sieci. Polecamy!
czytaj więcejW najnowszym e-magazynie JazzPRESS 1-2/2025 znajdziecie recenzję Piotra Zdunka o książce „Elbląska Encyklopedia Muzyczna”. W numerze przeczytacie m.in. także wywiady z Przemysławem Dyakowskim, Pauliną Owczarek i Martą Goluch. Wspomienie: Quincy Jones, Roy Haynes, Lou Donaldson oraz recenzje płyt: Pata Methenya, Michała Urbaniaka, Moniki Borzym czy Ross Bellenoit. Polecamy!
czytaj więcej