archiwum

Recenzje

Metropolia Jest Okey w Radiu Gdańsk, vol. 2, RG, NCK, 2017, (CD)

Dwupłytowy album „Metropolia Jest Okey w Radiu Gdańsk, vol. 2” zawiera nagrania zrealizowane w radiowym studiu w latach 2014-2015. Jak powiedział jeden z producentów koncertów – Kamil Wicik: „kompilacja miała z jednej strony promować zespoły trójmiejskie, a z drugiej strony ma pokazywać naszą działalność” (radiogdansk.pl). Świat jest mały, a muzyczny jeszcze mniejszy, czego przykładem jest zawarcie na krążku sporo elbląskiej krwi wydanej przez Dominika Bukowskiego, Marcina Gawdzisa, zespół Etna Kontrabande zawierający w składzie Marcina „Siekiera” Siekierkę znanego m.in. z elbląskiego Peaceful Cooperation, ale na płycie nie usłyszymy jego gry oraz zespół Sounds Like The End Of The World.


Jakby tego jeszcze było mało, to drugi z producentów koncertów Radosław Jachimowicz (NCK) urodził się także w Elblągu. Do "lokalnego" kotła można wrzucić także Przemka Dyakowskiego, który romansował z el jazzem i niejednokrotnie grywał w MDK czy w Krypcie z elbląskimi muzykami.

 

 

Wybór totalnie subiektywny i bardzo spontaniczny: Blindead & Piotr Grudziński – „Ab7sence” (feeling à la Mad Season czy Pearl Jam. Chyba najlepsze dla mnie...), Funkloopy – „Zaloguj się na parkiet” (m.in. za wokal i sakso-trąbkową sekcję), Czarne Kwiaty – „Marzyciele” (wipersowski riff), State Urge – „Before the dawn” (nie jestem fanem Pink Floyd ale momenty były), Etna Kontrabande – „Betonowa kwestia” (naturalnie za bujanie), Przemek Dyakowski & Take It Easy – „Mr. D” (nadal bez rozczarowania), Maria Ka – „Gdybyś” (za barwę i urodę, chociaż P.J. Harvey już mi się osłuchała), Olo Walicki Kaszebe II – „Kontrabas” – „Kontrabas to moje jarzmo i jazzowy krzyż. Ja wiem, że Jezus miał gorzej, bo mnie przynajmniej nie biją” (...). Inni wykonawcy prezentują się równie ciekawie.

 

Pomimo rozpiętości stylistycznej nastrój kompilacyjny został sensownie dobrany i dlatego nie nuży nawet z braku innych ciekawych trójmiejskich i okolicznych zespołów, ale wiem, że niektóre z nich zostały już udokumentowane chociażby na składankach Nasiono Records czy Gdynia w Stereo. Kompilacja nie jest na sprzedaż. Jak ją zdobyć? Śledźcie konkursy w Radiu Gdańsk i Nadbałtyckie Centrum Kultury.

 

 

KB, www.muzycznyelblag.pl, 10.03.2017, ©