Dwupłytowy album „Metropolia Jest Okey w Radiu Gdańsk, vol. 2” zawiera nagrania zrealizowane w radiowym studiu w latach 2014-2015. Jak powiedział jeden z producentów koncertów – Kamil Wicik: „kompilacja miała z jednej strony promować zespoły trójmiejskie, a z drugiej strony ma pokazywać naszą działalność” (radiogdansk.pl). Świat jest mały, a muzyczny jeszcze mniejszy, czego przykładem jest zawarcie na krążku sporo elbląskiej krwi wydanej przez Dominika Bukowskiego, Marcina Gawdzisa, zespół Etna Kontrabande zawierający w składzie Marcina „Siekiera” Siekierkę znanego m.in. z elbląskiego Peaceful Cooperation, ale na płycie nie usłyszymy jego gry oraz zespół Sounds Like The End Of The World.
Jakby tego jeszcze było mało, to drugi z producentów koncertów Radosław Jachimowicz (NCK) urodził się także w Elblągu. Do "lokalnego" kotła można wrzucić także Przemka Dyakowskiego, który romansował z el jazzem i niejednokrotnie grywał w MDK czy w Krypcie z elbląskimi muzykami.
Wybór totalnie subiektywny i bardzo spontaniczny: Blindead & Piotr Grudziński – „Ab7sence” (feeling à la Mad Season czy Pearl Jam. Chyba najlepsze dla mnie...), Funkloopy – „Zaloguj się na parkiet” (m.in. za wokal i sakso-trąbkową sekcję), Czarne Kwiaty – „Marzyciele” (wipersowski riff), State Urge – „Before the dawn” (nie jestem fanem Pink Floyd ale momenty były), Etna Kontrabande – „Betonowa kwestia” (naturalnie za bujanie), Przemek Dyakowski & Take It Easy – „Mr. D” (nadal bez rozczarowania), Maria Ka – „Gdybyś” (za barwę i urodę, chociaż P.J. Harvey już mi się osłuchała), Olo Walicki Kaszebe II – „Kontrabas” – „Kontrabas to moje jarzmo i jazzowy krzyż. Ja wiem, że Jezus miał gorzej, bo mnie przynajmniej nie biją” (...). Inni wykonawcy prezentują się równie ciekawie.
Pomimo rozpiętości stylistycznej nastrój kompilacyjny został sensownie dobrany i dlatego nie nuży nawet z braku innych ciekawych trójmiejskich i okolicznych zespołów, ale wiem, że niektóre z nich zostały już udokumentowane chociażby na składankach Nasiono Records czy Gdynia w Stereo. Kompilacja nie jest na sprzedaż. Jak ją zdobyć? Śledźcie konkursy w Radiu Gdańsk i Nadbałtyckie Centrum Kultury.
KB, www.muzycznyelblag.pl, 10.03.2017, ©
W 2025 roku mija 20 lat działalności Elbląskiego Archiwum Muzycznego (Muzyczny Elbląg). W latach 2005-2025 wydano składanki z grupami lokalnymi i regionalnymi, książki drukowane i elektroniczne, organizowano koncerty, wystawy oraz audycje radiowe. Historia muzyczna Elbinga i Elbląga była prezentowana w prasie, radiu, telewizji i Internecie.
czytaj więcejKsiążka „Elbląskie fonogramy (1969-2025)” autorstwa Krzysztofa Bidzińskiego wydana przez Elbląskie Archiwum Muzyczne, na 140 stronach opisuje historię elbląskich solistów, zespołów, chórów i orkiestr, którzy na przestrzeni ponad 50 lat wydali autorskie nagrania na nośnikach fonograficznych m.in. na pocztówkach dźwiękowych, płytach winylowych (LP) i kompaktowych (CD/DVD), kasetach magnetofonowych (MC) i wideo (VHS), a także cyfrowo w serwisach streamingowych m.in. z gatunków: jazz, metal, reggae, rap, pop, rock, punk, klasyka, blues, elektronika, muzyka dawna, filmowa, disco, industrial, ambient, grunge.
czytaj więcej20 lutego 2025 r. ukazała się na płycie kompaktowej składanka Radio EL 94,10 FM. Archiwalne Audycje Radia Elbląg (1992-2012) w nakładzie 100 egzemplarzy. Do pierwszych 30 szt. dołączono unikatową naklejkę Radio EL 92,60 FM. Na płycie usłyszycie m.in. fragmenty audycji, dżingli, miks tematycznych reklam charakterystycznych dla Radia EL oraz różne studyjne smaczki oddające ducha czasom gdy wielu z nas ustawiało na odbiorniku falę 94,10 FM.
czytaj więcejW najnowszym numerze czasopisma Metal Hammer (404/2025), przeczytacie recenzję Metal Elbląg Compilation zawierającą nagrania grup: Christ's Flesh, Immemorial, Trauma, Aeonian, Chemia, Dar Semai, Thanatos, Lafayn, Demise, Ultrax, Enter Chaos, Neandertal, Mistrust. Pismo do zdobycia w salonach prasowych oraz w sieci. Polecamy!
czytaj więcejW najnowszym e-magazynie JazzPRESS 1-2/2025 znajdziecie recenzję Piotra Zdunka o książce „Elbląska Encyklopedia Muzyczna”. W numerze przeczytacie m.in. także wywiady z Przemysławem Dyakowskim, Pauliną Owczarek i Martą Goluch. Wspomienie: Quincy Jones, Roy Haynes, Lou Donaldson oraz recenzje płyt: Pata Methenya, Michała Urbaniaka, Moniki Borzym czy Ross Bellenoit. Polecamy!
czytaj więcej