O barwności muzycznej Trójmiejskiej metropolii niech świadczy fakt licznych kompilacji, które ukazały się na przestrzeni lat. Dla przykładu: „Gdynia” (Tonpress, 1987), „Fala II” (Polton, 1988), „Świeża Krew” (Kąpielisko Morskie, 1994), „Gdynia w Stereo” (Bliza, 2010), „Muzyka z Trójmiasta vol. 1.” (Modern Look, 2010), Daddy Cool Jack The President Of Sopot (Sopocka Odessa, 2011). Można w tym cyklu uwzględnić także firmowe kompilacje „Sampler vol. 1, 2, 3” (Nasiono Records, 2010-13). „Nowe idzie od morza” z 2013 r. to kolejne spojrzenie na muzyczną scenę Trójmiasta, która okazuje się workiem bez dna.
Chociaż niektórzy artyści są mi znani, to większość stanowi dla mnie novum. Pomysłodawcą i producentem kompilacji „Nowe idzie od morza” jest Jakub Knera z serwisu noweidzieodmorza.com. Składankę można bezpłatnie pobrać i odsłuchać z sieci, a dzięki wsparciu gdańskiego Instytutu Kultury Miejskiej także z CD.
Na płycie otrzymujemy prawie 80 minut jazdy, którą rozpoczynają: Langfurtka, Tundra, Rawel – za sprawą chillout’owych, drum n bass’owych odprysków przypomniał mi wieczorne audycje w Radiostacji. Co prawda na stronie opisany jest jako wykonawca z rejonów eksperymentalnego, instrumentalnego hip-hopu? No tak, podziały gatunkowe to wspaniała sprawa..., Etamski + Małgorzata Penkalla, Bubble Chamber – pierwsza piątka wykonawców oferuje głównie instrumentalne przemysłowe, ambientowe szumy, przesterowane instrumentarium, yass’owe elektroniczne brzmienia i eksperymentalne downbeatowe kompozycje, które bez wątpienia mogłyby zostać wykorzystane jako ścieżka dźwiękowa do czegokolwiek. Dopiero „Spowiedź umarłego” (naciągnijmy granie pod prześmiewczy rock, synth pop) w wykonaniu Gówna, otrząsnęła mnie z psychodelicznego dryfowania. Automat perkusyjny użyty w nagraniu z miejsca przywołuje szlagier „Słodkiego miłego życia” z naleciałościami klimatów „Nowej Aleksandrii” czy awangardowego Tuxedomoon tylko ze względu na elektronikę. Domyślam się, że gdańskie Gówno robi sobie jaja.
Do instrumentalnego parteru, ponownie sprowadzają mnie kolejno: Wilk – swoim drum & bass’em, J=J (wykluwająca się melodia), Olbrzym i Kurdupel (u’yassował deprechę), Stendek (posamplował). Z kolei Emiter (nadmorski eksperymentator, miłośnik m.in. elektronicznych „zabawek”, wprowadził noise, elektroniczny nastrój. Jak nie masz ubezpieczenia, to nie słuchaj), Asia i Koty (odrobina dystansu) i Jacaszek (elektronika, spreparowane pozytywkowe brzmienia, szumy, akustyka) powinni być znani elblążanom, chociażby z koncertów w Centrum Sztuki Galeria EL. Calm the Fire to łamańce w stylu Silna Wola czy Nausea, czyli stary dobry crust punk albo jak kto woli, punk, hard core, grind. Za sprawą Depression Town Crew także koncertowali u nas kilkakrotnie. Na płycie dalej mamy: Izes, Trupa Trupa, Stefan Wesołowski (Ty desperacie!) i na zakończenie Ampacity – plus za nastrój filmowy przywołujący na przykład „Przepraszam czy tu biją?” – reszta opisowo, częściowo jak wyżej.
Kompilacja „Nowe idzie od morza” to całkowicie odmienne zestawienie trójmiejskiego muzykowania i dzięki różnorodności godnie powinna zasilić grono poprzedniczek. Kto następny pokusi się na nowy miszmasz i odkryje muzyczne szaleństwo prosto z 3City?
Krzysztof Bidziński, www.muzycznyelblag.pl, 23.08.2013, ©
20 lutego 2025 r. ukazała się na płycie kompaktowej składanka Radio EL 94,10 FM. Archiwalne Audycje Radia Elbląg (1992-2012) w nakładzie 100 egzemplarzy. Do pierwszych 30 szt. dołączono unikatową naklejkę Radio EL 92,60 FM. Na płycie usłyszycie m.in. fragmenty audycji, dżingli, miks tematycznych reklam charakterystycznych dla Radia EL oraz różne studyjne smaczki oddające ducha czasom gdy wielu z nas ustawiało na odbiorniku falę 94,10 FM.
czytaj więcejW najnowszym numerze czasopisma Metal Hammer (404/2025), przeczytacie recenzję Metal Elbląg Compilation zawierającą nagrania grup: Christ's Flesh, Immemorial, Trauma, Aeonian, Chemia, Dar Semai, Thanatos, Lafayn, Demise, Ultrax, Enter Chaos, Neandertal, Mistrust. Pismo do zdobycia w salonach prasowych oraz w sieci. Polecamy!
czytaj więcejW najnowszym e-magazynie JazzPRESS 1-2/2025 znajdziecie recenzję Piotra Zdunka o książce „Elbląska Encyklopedia Muzyczna”. W numerze przeczytacie m.in. także wywiady z Przemysławem Dyakowskim, Pauliną Owczarek i Martą Goluch. Wspomienie: Quincy Jones, Roy Haynes, Lou Donaldson oraz recenzje płyt: Pata Methenya, Michała Urbaniaka, Moniki Borzym czy Ross Bellenoit. Polecamy!
czytaj więcejPo 30 latach od wydania na kasecie magnetofonowej składanki „Teraz My, Reszta Może Poczekać, Elbląg '94”, w grudniu 2024 r. ukazała się jej reedycja na płycie kompaktowej! Oprócz nagrań grup: Quiet, Labirynt, Laputita, Bigriss, Epic, Neandertal, Sun In The Glass, Kaptur Mnicha, Funk Jello, Trauma na kompilacji usłyszycie także wywiady z inicjatorami i wydawcami składanek Edwardem Mołodziejko, Markiem Nowosadem i Krzysztofem Bidzińskim, którzy opowiedzieli m.in. o historii powstania kompilacji z 1994 i 2009 r. Nakład wydawnictwa jest limitowany. Zainteresowanych zapraszamy do kontaktu!
czytaj więcej24 października 2024 r. ukazała się składanka Metal Elbląg Compilation z 13 elbląskimi zespołami z różnych odmian metalu wydana przez Elbląskie Archiwum Muzyczne. Na płycie kompaktowej (CD) usłyszymy: Christ's Flesh, Immemorial, Trauma, Aeonian, Chemia, Dar Semai, Thanatos, Lafayn, Demise, Ultrax, Enter Chaos, Neandertal, Mistrust. Kompilacja została wydana w limitowanym nakładzie. Szczegóły o wydawnictwie: redakcja@muzycznyelblag.pl lub Muzyczny Elbląg (Facebook) / Elbląska Encyklopedia Muzyczna (Facebook). Zapraszamy do kontaktu!
czytaj więcej