Elblążanin na wyjeździe od wielu lat pokazuje, że ma coś do powiedzenia w muzyce elektronicznej spod szyldu Klausa Schultza czy Jean-Michel Jarra z domieszką rocka progresywnego. W latach 90 grał w elbląskiej rock-progresywnej grupie Labirynt. Ich nagranie usłyszymy na kompilacji „TERAZ MY, Reszta Może Poczekać” wydaną przez firmę Heaven w 1994 r. Na swoim koncie ma zarejestrowanych siedem autorskich płyt oraz z Władysławem Komendarkiem (ex-Exodus) album „Unexplored Secrets Of REM Sleep”. Rudź to nie tylko muzyk. Jest także popularyzatorem astronomii, autorem książek i przewodników.
Instrumentalne płyty zwykle nie pozostawiają wyboru. Takie propozycje odbieram jako ścieżki dźwiękowe do filmów, przedstawień teatralnych czy programów telewizyjnych. W tym przypadku zdaje to egzamin, bowiem muzyka proponowana przez Przemka doskonale się do tego nadaje. Od pierwszych dźwięków „Stroll Along The Paths On A Chip” można wyczuć inne światy. W bardziej klimatycznym, zbudowanym na pasażach ambientowych utworze „Neuronal Disorders Inside A Silicon Brain”, harmonicznie dynamicznym „The Race Towards A Knowledge”, „Giant Leap For Mankind” nagrany wspólnie z Dominikiem Chmurskim oraz „Home Again” z Matthew „Sax” Campbellem wyczuwamy typowe stopniowanie napięcia, mieszanie barw, elektroniczne rytmiczne tła. Można zaryzykować twierdząc, że to muzyka relaksacyjna, a z pewnością wskazana do słuchania wieczorową porą. Jednak nie na sen, bowiem na rozbudzenie zaserwowano pigułkę w postaci „Short Message To Tomorrow”, gdzie mocny bit i ciekawa linia melodyczna nie pozwoli Ci zapomnieć, że żyjesz. W swoim czasie muzyka Rudzia mogłaby bez problemu udźwiękowić telewizyjne programy popularnonaukowe typu „Kwant” (w podkładzie emitowano utwór „Equinoxe 5” Jean Michel Jarre'a) czy „Sonda” (Mike Vickers – „Visitation”).
Podoba mi się produkcja. Brzmienie syntezatorów oraz pluginy nie trącą plastikową nudą wczesnego MIDI, które można było często spotkać u niektórych twórców spod znaku „El-music”. Rudź poszukuje od lat i trzyma poziom. Chce nawiązać kontakt z obcymi. Wysyła sygnały w przestrzeń i liczy na cud. Nie siedzę namiętnie w tym gatunku muzycznym ale ten album to zdecydowanie produkt eksportowy. Aha...Rudź ma ich jeszcze więcej w zanadrzu.
Krzysztof Bidziński, www.muzycznyelblag.pl, 31.07.2013
W 2025 roku mija 20 lat działalności Elbląskiego Archiwum Muzycznego (Muzyczny Elbląg). W latach 2005-2025 wydano składanki z grupami lokalnymi i regionalnymi, książki drukowane i elektroniczne, organizowano koncerty, wystawy oraz audycje radiowe. Historia muzyczna Elbinga i Elbląga była prezentowana w prasie, radiu, telewizji i Internecie.
czytaj więcejKsiążka „Elbląskie fonogramy (1969-2025)” autorstwa Krzysztofa Bidzińskiego wydana przez Elbląskie Archiwum Muzyczne, na 140 stronach opisuje historię elbląskich solistów, zespołów, chórów i orkiestr, którzy na przestrzeni ponad 50 lat wydali autorskie nagrania na nośnikach fonograficznych m.in. na pocztówkach dźwiękowych, płytach winylowych (LP) i kompaktowych (CD/DVD), kasetach magnetofonowych (MC) i wideo (VHS), a także cyfrowo w serwisach streamingowych m.in. z gatunków: jazz, metal, reggae, rap, pop, rock, punk, klasyka, blues, elektronika, muzyka dawna, filmowa, disco, industrial, ambient, grunge.
czytaj więcej20 lutego 2025 r. ukazała się na płycie kompaktowej składanka Radio EL 94,10 FM. Archiwalne Audycje Radia Elbląg (1992-2012) w nakładzie 100 egzemplarzy. Do pierwszych 30 szt. dołączono unikatową naklejkę Radio EL 92,60 FM. Na płycie usłyszycie m.in. fragmenty audycji, dżingli, miks tematycznych reklam charakterystycznych dla Radia EL oraz różne studyjne smaczki oddające ducha czasom gdy wielu z nas ustawiało na odbiorniku falę 94,10 FM.
czytaj więcejW najnowszym numerze czasopisma Metal Hammer (404/2025), przeczytacie recenzję Metal Elbląg Compilation zawierającą nagrania grup: Christ's Flesh, Immemorial, Trauma, Aeonian, Chemia, Dar Semai, Thanatos, Lafayn, Demise, Ultrax, Enter Chaos, Neandertal, Mistrust. Pismo do zdobycia w salonach prasowych oraz w sieci. Polecamy!
czytaj więcejW najnowszym e-magazynie JazzPRESS 1-2/2025 znajdziecie recenzję Piotra Zdunka o książce „Elbląska Encyklopedia Muzyczna”. W numerze przeczytacie m.in. także wywiady z Przemysławem Dyakowskim, Pauliną Owczarek i Martą Goluch. Wspomienie: Quincy Jones, Roy Haynes, Lou Donaldson oraz recenzje płyt: Pata Methenya, Michała Urbaniaka, Moniki Borzym czy Ross Bellenoit. Polecamy!
czytaj więcej