Singiel zawierający trzy utwory „Teleportacja” i „Święto Strachów” (plus wersja radio edit) został wydany kopertowo jako 55 wydawnictwo Nasiono Records w 2013 r. Utwór „Teleportacja” – nie mogę uciec od porównań z grupą The Pixies, to wina czystego, metalicznego brzmienia basu i tej rockowej lekkości. Ten utwór to stylówka Shipyard’a z debiutanckiej płyty. Dobrze wypada Jurewicz śpiewając po polsku lecz przydałoby się więcej prowokacji.
„Święto Strachów” w wykonaniu The Shipyard to przygoda. Rozpoczyna koszmarnie nastrojowe brzmienie syntezatora oraz rytmiczny bieg basowy nadający specyficznego klimatu. Zdecydowanie Anna Miądowicz (flet, alt) oraz wspaniały sopran Katarzyny Kliś (chórki) wprowadzają oniryczny nastrój, troszkę wpadający w ton Pań z grupy Księżyc. Nakładanie się brzmień np. fletu na gitarę – nie ukrywam lubię takie miksy, powodują kapitalne zestawienie. Ten utwór ma dziwne według mnie rozbicie. Oryginał ma tak samo – „Święto Strachów” to interpretacja utworu grupy Dżamble (jazz-rockowej ekipy powstałej w 1966 r. w Krakowie), jakby dwa połączone ze sobą motywy, zupełnie nie pasujące do siebie światy ostatecznie łączące się w przyzwoitą całość. Jazz-rockowa poetyka obsypana pomorską melancholią. Nie ukrywam, że preferuję dźwięki powalające na kolana powodujące nostalgię.
The Shipyard pokazało jak wydobyć coś nowego z klamotu. „Święto Strachów” w ich wykonaniu jest według mnie lepsze od oryginału, czyli pokazali się doskonale od strony aranżacyjnej. Ciekawe czy zespół wprowadzi więcej brzmień fletu i damskich chórków na najnowszej płycie. Dla mnie byłaby bomba!
Krzysztof Bidziński, www.muzycznyelblag.pl, 29.07.2013
W najnowszym wydaniu czasopisma Metal Hammer (09.2024) przeczytacie m.in. najnowszą recenzję książki Elbląska Encyklopedia Muzyczna autorstwa Macieja Krzywińskiego (Metal Hammer). Czasopismo do nabycia w salonach prasowych i w Internecie.
czytaj więcejKonferencja „Tożsamość miasta. Elbląg 1954-2024”, odbyła się 16 listopada w Sali A/01 Ratusza Staromiejskiego z okazji 70-lecia Muzeum Archeologiczno-Historycznego w Elblągu. Podczas konferencji m.in. Krzysztof Bidziński wygłosił w zarysie historię elbląskiej fonografii na przykładzie pocztówek dźwiękowych, kaset magnetofonowych, płyt winylowych i kompaktowych wydanych przez elbląskie zespoły w profesjonalnych firmach fonograficznych.
czytaj więcej24 października 2024 r. ukazała się składanka Metal Elbląg Compilation z 13 elbląskimi zespołami z różnych odmian metalu wydana przez Elbląskie Archiwum Muzyczne. Na płycie kompaktowej (CD) usłyszymy: Christ's Flesh, Immemorial, Trauma, Aeonian, Chemia, Dar Semai, Thanatos, Lafayn, Demise, Ultrax, Enter Chaos, Neandertal, Mistrust. Kompilacja została wydana w limitowanym nakładzie. Szczegóły o wydawnictwie: redakcja@muzycznyelblag.pl lub Muzyczny Elbląg (Facebook) / Elbląska Encyklopedia Muzyczna (Facebook). Zapraszamy do kontaktu!
czytaj więcejW sierpniu 2018 r. ukazało się tym razem w wersji papierowej, piąte wydanie „Elbląskiej Encyklopedii Muzycznej” Krzysztofa Bidzińskiego, opublikowane przez Elbląskie Archiwum Muzyczne. Publikacja na 428 stronach zawiera zaktualizowane dane z poprzednich opracowań (dzieje od XIII do XXI wieku, Elbing/Elbląg), nowe hasła z okresu: grudzień 2017 – lipiec 2018 oraz czarno-białe zdjęcia. Książka ukazała się dzięki Stypendium Kulturalnemu Miasta Elbląg oraz sfinansowaniu przez grupę czytelników (Honorowi Wydawcy) i autora. Polecamy!
czytaj więcejPaństwowe Przedsiębiorstwo Eksportu Wewnętrznego „Pewex” założono w 1972 r. w Warszawie z przekształcenia sklepów dewizowych banku PKO. W sieci sklepów „Pewex” dostępne były towary krajowe i importowane, których sprzedaż odbywała się za dewizy, czyli waluty wymienialne oraz bony towarowe PKO S.A. W Elblągu oddziały Przedsiębiorstwa Eksportu Wewnętrznego „Pewex” mieściły się m.in. przy ul. Armii Czerwonej i Związku Jaszczurczego.
czytaj więcej