Trauma przez 25 lat (wliczając Thanatosa, 1988) gościła na ponad 20 produkcjach. Pomimo, że nie słucham namiętnie metalu, mam wszystkie fizyczne, oryginalne, oficjalne wydania grupy na kasetach i płytach plus kilkanaście kompilacji oraz DVD. Posiadam je głównie z kolekcjonerskiego obowiązku (idea elbląskiej encyklopedii muzycznej). Najbardziej lubię intra na płytach grup metalowych, to taka cisza przed burzą. Nie inaczej jest w tym przypadku „The Prelude to Annihilation” przygotowuje nas na smakowitą, death metalową ucztę. Często zastanawiam się czy grają automaty czy ludzie? Precyzyjna, konkretna jazda. Sekcja w połączeniu z riffami „Mistera” oddaje nam rzemiosło najwyższej próby, solówki, tematy... sensowny walec dopełnia growl „Chudego”.
Co może więcej napisać laik metalowy? A to, że płyta jest tak samo dobra (mocna) jak ostatnie produkcje Traumy, wchodzi w umysł i nie pozostawia obojętnym, serwując kilka brzmieniowym nowości. Słuchając Vadera czy Behemotha w porównaniu z Traumą nie odczuwam zbytniej różnicy. Zatem dodajmy Traumie cykliczny pakiet promocyjny – jeśli czyta to bogata wytwórnia to niech skontaktuje się z grupą, i niech także regularnie miażdzy metalowy szoł-biznes u boku „największych”.
Warto odnotować fakt, że Trauma jest czwartym elbląskim zespołem, a w zasadzie pierwszym stacjonarnie działającym, bowiem Rynkowski, Książkiewicz, Kwietniewska to kariery wypracowane w PRL poza Elblągiem, który w historii muzycznej miasta bezkonkurencyjnie dominuje fonograficznie. Od 1990 r. na swoim koncie grupa ma wydanych około 25 płyt (studyjne, kompilacje, koncerty) przez profesjonalne polskie i zagraniczne firmy fonograficzne. Więcej danych w „Katalogu elbląskich fonogramów (1973-2013)”. Zatem jaka jest karma? Oczywiście traumatyczna!
Krzysztof Bidziński, www.muzycznyelblag.pl, 27.08.2013, ©
W najnowszym wydaniu czasopisma Metal Hammer (09.2024) przeczytacie m.in. najnowszą recenzję Macieja Krzywińskiego o książce Elbląska Encyklopedia Muzyczna. Czasopismo do nabycia w salonach prasowych oraz sklepach internetowych. Polecamy!
czytaj więcejKonferencja „Tożsamość miasta. Elbląg 1954-2024”, odbyła się 16 listopada w Sali A/01 Ratusza Staromiejskiego z okazji 70-lecia Muzeum Archeologiczno-Historycznego w Elblągu. Podczas konferencji m.in. Krzysztof Bidziński wygłosił w zarysie historię elbląskiej fonografii na przykładzie pocztówek dźwiękowych, kaset magnetofonowych, płyt winylowych i kompaktowych wydanych przez elbląskie zespoły w profesjonalnych firmach fonograficznych.
czytaj więcej24 października 2024 r. ukazała się składanka Metal Elbląg Compilation z 13 elbląskimi zespołami z różnych odmian metalu wydana przez Elbląskie Archiwum Muzyczne. Na płycie kompaktowej (CD) usłyszymy: Christ's Flesh, Immemorial, Trauma, Aeonian, Chemia, Dar Semai, Thanatos, Lafayn, Demise, Ultrax, Enter Chaos, Neandertal, Mistrust. Kompilacja została wydana w limitowanym nakładzie. Szczegóły o wydawnictwie: redakcja@muzycznyelblag.pl lub Muzyczny Elbląg (Facebook) / Elbląska Encyklopedia Muzyczna (Facebook). Zapraszamy do kontaktu!
czytaj więcejW sierpniu 2018 r. ukazało się tym razem w wersji papierowej, piąte wydanie „Elbląskiej Encyklopedii Muzycznej” Krzysztofa Bidzińskiego, opublikowane przez Elbląskie Archiwum Muzyczne. Publikacja na 428 stronach zawiera zaktualizowane dane z poprzednich opracowań (dzieje od XIII do XXI wieku, Elbing/Elbląg), nowe hasła z okresu: grudzień 2017 – lipiec 2018 oraz czarno-białe zdjęcia. Książka ukazała się dzięki Stypendium Kulturalnemu Miasta Elbląg oraz sfinansowaniu przez grupę czytelników (Honorowi Wydawcy) i autora. Polecamy!
czytaj więcejPaństwowe Przedsiębiorstwo Eksportu Wewnętrznego „Pewex” założono w 1972 r. w Warszawie z przekształcenia sklepów dewizowych banku PKO. W sieci sklepów „Pewex” dostępne były towary krajowe i importowane, których sprzedaż odbywała się za dewizy, czyli waluty wymienialne oraz bony towarowe PKO S.A. W Elblągu oddziały Przedsiębiorstwa Eksportu Wewnętrznego „Pewex” mieściły się m.in. przy ul. Armii Czerwonej i Związku Jaszczurczego.
czytaj więcej