archiwum

Wywiady

Muzyczna Warmia i Mazury – wywiad

Dziś premiera płyty Muzyczna Warmia i Mazury mającej promować interesującą muzykę z naszego regionu. Na tę okazję przepytaliśmy jednego z pomysłodawców tego projektu Krzysztofa Bidzińskiego. Nie omieszkaliśmy też sami przyjrzeć się zawartości krążka.


Tomasz Sulich: Skąd pomysł na takie wydawnictwo?

 

Krzysztof Bidziński: W 2005 r. wpadłem na pomysł założenia strony o elbląskich zespołach. Zacząłem się kontaktować z muzykami. W marcu 2007 r. powstała witryna www.muzycznyelblag.pl, na której obecnie znajduje się ponad 250 zespołów z lat 1945-2010 z różnych gatunków muzycznych. Dzięki tej stronie poznałem Edwarda Mołodziejko, który w 1994 r. wydał kasetę z elbląskimi zespołami „Teraz My, Reszta Może Poczekać”, którą zainicjowali byli pracownicy Radia EL – Marek Nowosad (Radio Gdańsk) oraz Marcin Cimaszkiewicz. Na bazie tego pomysłu po 14 latach, tym razem jako płyta kompaktowa, ukazała się w 2009 r. druga część „Teraz My, Reszta Może Poczekać 2” z 15 elbląskimi zespołami. W trakcie promocji wydawnictwa w marcu 2010 r. w Polskim Radiu Olsztyn, razem z Edwardem zdecydowaliśmy się zrealizować pomysł wydania płyty z zespołami z Warmii i Mazur pod tytułem „Muzyczna Warmia i Mazury”. Można powiedzieć, że ta płyta jest siostrą kompilacji „Teraz My, Reszta Może Poczekać”.

    

Na jakiej zasadzie dobieraliście zespoły na płytę? Mamy tu mniej lub bardziej znane nazwy, jak do nich docieraliście?

 

Wszystko działo się spontanicznie, za pomocą wyszukiwarek internetowych oraz serwisów muzycznych. Chciałem umieścić kilka znanych grup, lecz ostatecznie nie udało się tego osiągnąć z różnych przyczyn. Udało się na szczęście pozyskać zespoły, które mają potencjał. Polecam sprawdzić ich dorobek artystyczny.

    

Czy znalazły się jakieś zespoły, które z jakiś względów odmówiły udziału w projekcie?

 

Wydawcy pewnych zespołów nie wyrazili zgody na ich udział na krążku – pomimo zainteresowania ze strony członków zespołów. Na szczęście udało się pozyskać inne doświadczone grupy, które mogą godnie reprezentować region Warmii i Mazur na muzycznej mapie Polski. Oczywiście było więcej interesujących zespołów, lecz nie da się ukryć, że ograniczeniem był nośnik. Być może pomysł będziemy kontynuować i ukaże się seria płyt.

    

Opowiedz coś o ludziach, z którymi przygotowywałeś to wydawnictwo.

 

Edward Mołodziejko, obecnie „E. M. Consulting”, był właścicielem nieistniejącej już Agencji Handlowo-Turystyczno-Wydawniczej „Heaven” powstałej w maju 1992 r. z siedzibą w hotelu Elzam. Agencja pełniła również rolę mecenasa i dzięki zainteresowaniu Edwarda Mołodziejko muzyką już w latach ‘90 finansowała różne przedsięwzięcia w Elblągu i Olsztynie. Organizowała koncerty w Elblągu, m.in. grup Hey, Oddział Zamknięty, De Mono, Defekt Mózgu. Była również współorganizatorem pierwszej edycji Festiwalu Jazzowego w 1994 r. w Olsztynie. Współpracowała z Radiem EL. O Edwardzie Mołodziejko można wiele mówić, bo to barwna postać. W skrócie: „Edek” to osoba, która lubi ryzyko, tak samo jak ja.

 

Piotr Grdeń, wieloletni pracownik Centrum Sztuki Galeria EL to malarz, fotograf, basista grupy Laputita. To również pasjonat, który pomógł nam w tym przedsięwzięciu. Współpracowałem z nim już przy rejestracji materiału na film o Elbląskiej Scenie Muzycznej. Wersja surowa ukazała się w Internecie. W 2008 r. zaprojektował okładkę do płyty „Teraz My, Reszta Może Poczekać 2” oraz „Muzyczna Warmia i Mazury”.

 

Jarosław Denisiuk, dyrektor Centrum Sztuki Galeria EL to osoba kreatywna i perspektywicznie myśląca. Kilkakrotnie wspomógł już moje idee i zawsze jest otwarty na eksperymenty artystyczne. Doceniam ludzi, którzy nie boją się nowatorstwa i nie mają klapek na oczach.

 

Z kolei inżyniera dźwięku Mirosława Worobieja z Polskiego Radia Pomorza i Kujaw w Bydgoszczy poznałem dzięki znajomości z redaktorem muzycznym Adamem Droździkiem z owego radia, podczas wizyty promującej krążek „Teraz My, Reszta Może Poczekać 2” w marcu 2009 r. Ta współpraca zaowocowała – o czym mogły się przekonać elbląskie grupy Five Of Green, Largo, Spotless Mind, Insigne i aMMetania, koncertując na antenie Radia PiK oraz rejestrując dema. Skontaktowałem się z Mirosławem Worobiejem i po przedstawieniu idei wydawnictwa zgodził się na współpracę przy wykonaniu masteringu płyty.

    

Płyta ma promować wartościowe zespoły i projekty muzyczne z regionu, gdzie więc i jak zamierzacie ją rozpowszechniać?

 

Płytę można otrzymać tylko za pośrednictwem www.muzycznyelblag.pl. Wygrać ją można w licznych konkursach przeprowadzanych w wybranych mediach w Polsce. Proszę sprawdzić dokładny opis na naszej stronie w zakładce Muzyczna Warmia i Mazury i aktualnościach, bowiem zamieszczone są tam szczegółowe informacje i każdy zainteresowany ma szansę wygrać płytę.

    

Czy masz na albumie swoich faworytów, któryś z wykonawców Cię czymś zaskoczył?

 

Wszystkie grupy są moimi faworytami, dlatego znalazły się na kompilacji. Wszystkie grupy zaskoczyły mnie swoim poziomem wykonawczym. Polecam scenę Warmii i Mazur, ponieważ jest w czym wybierać.

    

Dziś premiera, ale chyba możesz już coś wstępnie powiedzieć na temat zainteresowania ludzi tym projektem i jego odbioru?

 

Spotykam się z pochlebnymi reakcjami ludzi z branży muzycznej (dziennikarze, media etc.), a nawet od zespołów nie biorących udziału w tym przedsięwzięciu. Miłe jest to, że grupy niegoszczące na składance wyrażają się o niej pozytywnie. Być może na drugiej części właśnie one zagoszczą na krążku. Trudno teraz przewidzieć, jaki efekt końcowy przyniesie promocja wydawnictwa, bowiem zabawa dopiero się rozpoczęła. Pozyskani patroni medialni z różnych miast Polski i inne media: serwisy z Warmii i Mazur, Radia Akademickie, w tym i PortEL – chętnie nam pomagają w promocji, za co im dziękujemy.

    

Jakie są najbliższe około muzyczne plany Krzysztofa Bidzińskiego?

 

Aktualnie dopracowuję książkę „Elbląska Encyklopedia Muzyczna 1945-2010”, która pomimo pewnych niuansów na pewno ukaże się w tym roku. Jest już bowiem napisana. Wstępnie planowałem jej wydanie w październiku br., lecz w związku z premierą płyty „Muzyczna Warmia i Mazury” zmuszony jestem to przełożyć na listopad, może grudzień.

 

 

T. Sulich, portEl.pl, 1.09.2010.

 

 

Muzyczna Warmia i Mazury, recenzja

Muzyczna Warmia i Mazury, premiera

  • Baltona. Sklepy wolnocłowe (Duty Free Shops)

    Przedsiębiorstwo Handlu Zagranicznego „Baltona” założono w 1946 roku. W latach 80. XX wieku, Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Handlu Wewnętrznego (WPHW) i Przedsiębiorstwo Handlu Zagranicznego (PHZ) „Baltona” S.A., otworzyli w Elblągu nowy sklep towarowy. W sklepach wolnocłowych (Duty Free Shops) „Baltony” dostępny był sprzęt radiowo-telewizyjny, magnetofony i gramofony m.in. firm Fischer, Hitachi, Otake, Schneider, Sony. Kasety magnetofonowe, płyty winylowe, aparaty fotograficzne, a także papierosy, alkohole, słodycze, napoje, warzywa i owoce.

    czytaj więcej
  • Encyklopedia w Teraz Rocku

    Polecamy najnowszą recenzję „Elbląskiej Encyklopedii Muzycznej” w lutowym wydaniu pisma Teraz Rock – „Na ponad 400 stronach autor z niezwykłą drobiazgowością opisał uniwersum rockowe, Elbląga. Książka zainteresuje przede wszystkim osoby związane z Elblągiem, ale nie tylko, bo stamtąd pochodzą przecież Wanda Kwietniewska, Wojtek Balczun z Chemii, deathmetalowe ekipy Trauma i Demise czy punkowcy z Trepanacji Czaszki".

    czytaj więcej
  • Elbląskie Archiwalia Muzyczne w TVP Olsztyn

    Zapraszamy do obejrzenia fotoreportażu z wernisażu wystawy Elbląskie Archiwalia Muzyczne, który odbył się 20 stycznia 2015 r., w „Galerii Na Schodach” w Warmińsko-Mazurskiej Bibliotece Pedagogicznej w Elblągu. Część zbiorów zostało w 2018 r. umieszczonych w czwartym multimedialnym wydaniu książki „Elbląska Encyklopedia Muzyczna”. Zdjęcia pochodzą z reportażu wyemitowanego w informacjach o godz. 18:30 na antenie TVP Olsztyn – Telewizji Polskiej S.A. Realizacja: Magdalena Detmer, Krzysztof Paluszyński.

    czytaj więcej
  • Rudź Przemysław Mieszko

    Urodzony w 1976 roku w Elblągu. Obecnie mieszka w Gdańsku. Ukończył wydział Biologii, Geografii i Oceanologii Uniwersytetu Gdańskiego. Kompozytor i wykonawca muzyki elektronicznej, popularyzator astronomii, autor książek i przewodników. Jest pracownikiem Departamentu Edukacji Polskiej Agencji Kosmicznej. Członek stowarzyszenia ZPAV.

    czytaj więcej
  • Ressource Humanitas (Resursa Obywatelska, Casino)

    Resursę Obywatelską założono w 1795 roku. Sąsiadowała z Resursą Mieszczańską (Bürger Ressource). W resursie odbywały sie koncery kameralne i bale, a także dyskutowano o polityce i sztuce. W ogrodzie mieściła się muszla koncertowa, gdzie latem odbywały się występy oraz potańcówki. W 1945 r. w wyniku działań wojennych Resursa Obywatelska została zniszczona. W PRL w ogrodach resursy (Casino-Garten, Stadtpark - Park Miejski) mieścił się park im. gen. K. Świerczewskiego, obecnie Park Planty.

    czytaj więcej