archiwum

Wydawnictwa

Książki, płyty, publikacje naukowe

W latach 2009-2016 wydano kilkanaście pozycji (książki, teksty naukowe) związanych z muzyką elbląską oraz regionalną w formie tradycyjnej i cyfrowej (e-Book, CD/DVD, PDF). W kwietniu 2014 r. ukazała się publikacja pt. Polskie Firmy Fonograficzne"W styczniu wydano „MuzEL w Radiu EL”, „Recenzje, relacje, wywiady. Część 2”. W 2013 r. w plikach PDF wydano książki: „Bibliografia polskich mediów muzycznych”, Elbląska muzyka. Zapis wywiadów filmowych”„Katalog elbląskich fonogramów (1973-2013)”, „Recenzje, relacje, wywiady” (wydawnictwa autorskie). W maju na płycie DVD ukazała się trzecia część książki „Elbląska Encyklopedia Muzyczna (XIII-XXI w.)” (wydawca ETK). 


W 2011 r. ukazała się w wersji tradycyjnej książka „Elbląska Encyklopedia Muzyczna 1945-2010” (Galeria EL). W styczniu 2010 r. na płycie CD wydano pierwszą część książki „Elbląska Encyklopedia Muzyczna 1945-2010”. We wrześniu 2010 r. ukazała się kompilacja „Muzyczna Warmia i Mazury” (E.M. Consulting). W styczniu w 2009 r. wydano kompilację „TERAZ MY, Reszta Może Poczekać 2” (E.M. Consulting).

 

Książki jako tzw. egzemplarze obowiązkowe zostały wprowadzone do bibliotek gromadzących zbiory. Zainteresowani mogą szukać plików w działach dokumentów elektronicznych i tradycyjnych. Ich dostępność uzależniona jest od wprowadzenia w rejestr przez pracownika danej instytucji. Sprawdź dostępność w katalogach przez Internet.

 

Zainteresowanym nie tylko elbląską historią muzyczną dotyczącą XIX-XXI wieku polecamy publikacje popularnonaukowe wydane wstępnie elektroniczne jako e-book w formacie PDF. Niektóre teksty zostały już opublikowane w prasie, inne niebawem, a także wydane na CD/DVD. Wszystkie publikacje są dostępne w formacie cyfrowym oraz papierowym (druk na zamówienie).

 

 

 

Publikacje popularnonaukowe:

 

  

1. „Geneza elbląskiego środowiska muzycznego w latach 1945-2011”, Elbląg 2011, s. 14. Tekst został nagrodzony w konkursie Sopockie Korzenie Rocka.

 

2. „Elbląskie wydawnictwa płytowe jako lokalne dziedzictwo kulturowe”, Elbląg 2012, s. 11. Tekst został wyróżniony w konkursie Sopockie Korzenie Rocka.

 

3. „Katalog elbląskich fonogramów (1973-2013)”, Elbląg 2013, s. 29.

 

4. „Elbląska muzyka. Zapis wywiadów filmowych”, Elbląg 2013, s. 46.

 

5. „Bibliografia polskich mediów muzycznych”, Elbląg, 2013, s. 29.

  

6. „Recenzje, relacje, wywiady. Część 1”, Elbląg 2013, s. 65


7. „Recenzje, relacje, wywiady. Część 2”, Elbląg 2014, s. 107.


8. „MuzEL w Radiu EL”, Elbląg 2014, s. 65.

  

9. „Wpływ Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych na życie Elbląga na przykładzie dorobku zawodowego absolwentów i kadry z lat 1952-2014 oraz autodydaktyków”, Elbląg 2014, s. 30.

 

10. „Historia jazzu i big-beatu w Elblągu”, Elbląg 2014, s. 40.

 

11. „Muzyka w Elbingu w XIX-XX wieku”, Elbląg 2014, s. 20.

 

12. „Pocztówki dźwiękowe ze Studiów Nagrań Dźwiękowych”, Elbląg 2014, s. 14.

 

13. „Bibliografia muzyczna Elbinga i Elbląga”, Elbląg 2014, s. 28.

 

14. „Hallo, hallo! Elbląg UKF FM! Radia, radiowęzły, radiostacje w latach 1947-2015”, Elbląg 2015, s. 18.

 

15. „Polska prasa muzyczna w zarysie”, Music Press & Media, Elbląg 2015, s. 21.

 

16. „Benno Bombe Musik-Haus in Elbing”, Music Press & Media, Elbląg 2015, s. 9.

 

17. „Musikinstrumenten Warenhaus- und Flügel, Violine-Fabrik”, Music Press & Media, Elbląg 2015, s. 10.

 

18. „Sprechmaschinen in Pianohaus Oskar Schneider”, Music Press & Media, Elbląg 2015, s. 8.

 

19. „Radio-Apparate in Elbing, Marienburg und Ostmarken-Rundfunk A.G. Königsberg”, Music Press & Media, Elbląg 2015, s. 13.

 

20. „Fonografia pod piracką banderą w latach 1989-1994”, Music Press & Media, Elbląg 2015, s. 13.

 

21. „Fonografia w PRL”, Music Press & Media, Elbląg 2015, s. 22.

 

22. „Cyfrowe oprogramowanie i sprzęt w muzyce eksperymentalnych pluginowców z „Home Recording Studio” PC/Win oraz demosceny Amiga”, Music Press & Media, Elbląg 2015, s. 9.

 

23. „Elbląska fonografia w latach 1974-2015”, Rocznik Elbląski, tom 26, 2015, Wilk Stepowy, Biblioteka Elbląska, Elbląg 2015, s. 9. (premiera 2016).

 

24. „Tu mówiło Radio Elbląg 94,10 FM”, Music Press & Media, Elbląg 2016, s. 26.

 

25. „Łączyło nas Radio Bis/Plus 102,3 MHz”, MP&M, Elbląg 2016, s. 7.

 

26. „Pracownie Pocztówek Dźwiękowych”, MP&M, Elbląg 2016, s. 11.

 

27. „Elbląska fonografia w XX i XXI wieku”, MP&M, Elbląg 2016, s. 16.

 

28. „Katalog elbląskich fonogramów (1974-2016)”, MP&M, Elbląg 2016, s. 35.

 

29. „Dyskografia Depeche Mode w polskiej fonografii (oficjalnej i pirackiej)”, MP&M, Elbląg 2017, s. 6.

 

 

Autor tekstów: Krzysztof Bidziński. Informacje o wszystkich wydawnictwach: redakcja@muzycznyelblag.pl


 

Do odczytu publikacji czytelnik będzie potrzebował komputera z systemem co najmniej Windows (CD, DVD-ROM) i programy do edycji tekstu, obrazu i dźwięku np. Adobe Reader, ACDSee, Winamp czy VLC.

 

  • Boxi

    Właściwie Mariusz Rudzki urodzony w Elblągu. Przygodę muzyczną rozpoczął w 2001 r. w elbląskich składach Patriotik Wspólnota, Progres i 834 (Osiem Trzy Cztery) z którymi wydał kilka "nielegali". Ze składem Patriotik Wspólnota (później Progres) w skład którego wchodzili również: Kaczor, Zając i Cieplak nagrali osiem luźnych numerów. W 2002 r. powstało 834 w składzie "Boxi" i "VNM", później do składu doszli producenci bitów "Denver" i "Bober".

    czytaj więcej
  • Liryczne trzaski i szumy

    To, że w Elblągu mamy różnorodnych wykonawców inspirujących się dokonaniami m.in. sceny songwriterskiej, gdzie dominującą rolę odgrywa minimalizm wykonawczy w postaci śpiewu i gitary akustycznej z wykorzystaniem m.in. elektronicznych ambientowych podkładów czy instrumentów klawiszowych nie powinno nikogo już dziwić. Jednym z takich wykonawców jest Ada Krawczuk występująca pod pseudonimem Lili Liliana, która do tej pory wydała własnym sumptem dwa autorskie materiały pt. „Szczaw” i „Bezśnieże” (EP) zawierające nagrania w „minimalistycznym stylu, pozornie delikatne, a jednak nie mogące – wbrew pozorom – rozpaść się, z minuty na minutę podnoszące nastrój”, które są dostępne na CD i cyfrowo.

    czytaj więcej
  • Metropolia Jest Okey w Radiu Gdańsk, vol. 2, RG, NCK, 2017, (CD)

    Dwupłytowy album „Metropolia Jest Okey w Radiu Gdańsk, vol. 2” zawiera nagrania zrealizowane w radiowym studiu w latach 2014-2015. Jak powiedział jeden z producentów koncertów – Kamil Wicik: „kompilacja miała z jednej strony promować zespoły trójmiejskie, a z drugiej strony ma pokazywać naszą działalność” (radiogdansk.pl). Świat jest mały, a muzyczny jeszcze mniejszy, czego przykładem jest zawarcie na krążku sporo elbląskiej krwi wydanej przez Dominika Bukowskiego, Marcina Gawdzisa, zespół Etna Kontrabande zawierający w składzie Marcina „Siekiera” Siekierkę znanego m.in. z elbląskiego Peaceful Cooperation, ale na płycie nie usłyszymy jego gry oraz zespół Sounds Like The End Of The World.

    czytaj więcej
  • Dyskografia Depeche Mode w polskiej fonografii

    Artykuł „Dyskografia Depeche Mode w polskiej fonografii (oficjalnej i pirackiej)” przedstawia głównie historię wydawnictw Depeche Mode opisaną na podstawie działalności około 60 polskich firm fonograficznych, które wydały w latach 1989-1994 na kasetach magnetofonowych m.in. albumy, single, maxi-single, bootlegi oraz albumy solowe członków Depeche Mode, dostępne ówcześnie m.in. w elbląskich kioskach Ruchu, na rynkach, w sklepach muzycznych umiejscowionych np. w Domu Handlowym „Jantar”, Hali Handlowej „Elzam” czy w sklepach wielobranżowych. 

    czytaj więcej
  • Neandertal

    Grupa powstała na początku lat 90. XX wieku. Pierwsze próby odbywały się w Klubie Środowisk Twórczych „Krypta”, w Kinie Orzeł czy w WOK. W Centrum Sztuki Galeria EL zarejestrowali materiał demonstracyjny pt. „Look And Go Away”. Wkrótce nastąpiły zmiany w składzie. Zespół rozpoczął także prace nad kolejnym materiałem demonstracyjnym pt. „Full Test Of Your Head”. Po tych wydarzeniach nastąpiła kolejna zmiana w zespole, kolejne próby i szlifowanie nowego materiału pt. „Start”.

    czytaj więcej